Publicerad: 2021-10-14 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:36

Sök utbytesstudier i Ukraina med stipendium våren 2022

NYHET Varför inte ta chansen att läsa en del av din utbildning utomlands? Samtidigt lär du känna ett nytt land, en ny kultur och får vänner för livet. Ansök om utbytesstudier i Ukraina våren 2022 senast 10 november.

Text: Sandra Lundström

Du som pluggar på avancerad nivå, eller som är doktorand, kan söka oavsett ämne, men du som läser inom bioteknik eller biomedicin har förtur till platserna.

Undervisningsspråket på Odessa University är engelska, ryska och ukrainska.

Du som får en plats får också ett erasmusstipendium om 700 euro per månad, och ett resebidrag på 360 euro.

Behörighet till erasmusstipendium

Du ska kunna tillgodoräkna dig dina studier utomlands i din kommande examen vid Umeå universitet.

Om du söker ett Erasmusstipendium får du inte samtidigt ta emot ett stipendium eller liknande från Universitets- och högskolerådet eller ett annat EU-organ. Du får inte heller ha varit på Erasmusutbyte eller praktik i mer än 12 månader på samma studienivå, inklusive den studieperiod du söker stipendium för.

För att vara behörig till ett erasmusstipendium ska du

• vara registrerad som student vid Umeå universitet.
  • ha avklarat minst ett års heltidsstudier vid en högskola eller universitet, innan avresa.
  • bedriva studier som syftar till erkänd examen eller annan eftergymnasial behörighet.
  • bo i värdlandet under utbytesperioden.
  • plugga heltid utomlands, motsvarande 30 ECTS.
  • studera utomlands under minst 90 dagar och max 12 månader. Du måste vara på plats för studier i värdlandet i minst 90 dagar.

Gör din ansöka på engelska och inkludera:

• Motivationsbrev
  • Passkopia
  • Kopia på ”Residence document”
  • Registreringsintyg från Umeå universitet
  • Betygsutdrag
  • CV

Om du får en nominering ska du också skicka in ett Learning agreement i din ansöka till Odessa National University.

Skicka din ansökan till olena.rzhepishevska@umu.se senast 10 november 2021.

Om Odessa National University

Odessa National University