Publicerad: 2020-12-01

Sophia vann Grand Prix för bästa presentation

NYHET Sophia Hernandez på Institutionen för molekylärbiologi hade den bästa populärvetenskapliga presentationen av alla på fyra minuter av sin forskning. Det tyckte juryn i Forskar-Grand Prix.

Text: Ola Nilsson

Åtta forskare och doktorander från Umeå universitet och SLU gjorde på tisdagen upp om vem som höll den bästa presentationen. Juryn bestod av gymnasieelever på Minervaskolan och andra som var med och röstade på nätet i det digitala evenemanget.

Och valet föll alltså på Sophia Hernandez. Hennes forskning handlar om gener i parasiten Plasmodium som orsakar Malaria. Denna parasit är den största mördaren bland alla parasiter och dödar tusentals människor per år.

Det finns fortfarande mycket vi inte vet om parasitens biologi. Det är en av anledningarna till att det har varit svårt att utrota sjukdomen. Sophia Hernandez utvecklar verktyg för att studera väsentliga gener i parasiten. Med en bättre för parasitens biologi och arvsmassa kan man få information som är användbar för att skapa behandlingar och vaccin mot Malaria.

Sophia får till våren åka ned till Stockholm och en riksfinal i Forskar-Grand Prix.

Läs mer om evenemanget

Om Forskar-Grand Prix

Forskar Grand Prix är Sveriges största tävling i presentationsteknik för forskare. De tävlande ska presentera sin forskning på ett så enkelt, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt – på fyra minuter!
Forskar Grand Prix samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2012 och arrangeras i ett samarbete med forskningsråden Formas, Forte, Vinnova och Vetenskapsrådet.