Publicerad: 2014-03-03

Toppforskare diskuterar skönhet och förklaring i matematik

NYHET Är skönhet i matematik och förklaringar i matematik relaterade till varandra? Denna fråga ställer sig filosofer, matematiker och matematikdidaktiker från nära och fjärran som samlas vid Umeå universitet 10-12 mars.

– Forskningsområdet är mycket litet både i Sverige och internationellt, men många av toppforskarna kommer till vår workshop och det känns roligt!, säger konferenssamordnaren Manya Sundström, universitetslektor vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Idén bakom workshopen är att föra samman forskare som har jobbat med ämnen relaterade till skönhet i matematik eller förklaring i matematik, men som på grund av forskningens ganska strikta ämnesgränser inte haft stora möjligheter att läsa eller diskutera varandras verk.

Deltagarna kommer att arbeta empiriskt och utveckla en uppsättning exempel i syfte att undersöka samband och skillnader mellan de två begreppen. Vi säger ofta att ett bevis som förklarar är finare än det som inte kan förklaras. Kan det vara så att de är vackrare ur ett estetiskt perspektiv? Och om skönheten kan länkas till förklaring eller förståelse, hjälper detta för att motivera lärare att inkludera skönhet i matematik i sin undervisning?

Ganska mycket forskning har gjorts om förklaringar i matematik, men inte så mycket om skönhet.

– Om vi kan visa på samband mellan förklaring och skönhet kan det leda till stora framsteg inom båda forskningsområden, och vi skulle få ett ramverk att bygga på för att bättre förstå vad skönhet i matematik är, säger Manya Sundström.

Några guldkorn bland föreläsarna:

Nathalie Sinclair forskar om matematikundervisning vid Simon Frasier University i Canada och har arbetat mycket med skönhet i matematik. Hon har visat att även små barn kan uppskatta matematikens skönhet på liknade sätt som matematiker.
Nathalie Sinclair har skrivit en bok inom området.
Sinclair ger en föreläsning på tisdag 11 mars klockan 13-14 i sal N410, naturvetarhuset: ”Sense and sensibility in mathematics”.

Juliette Kennedy, Universitet of Helsinki, forskar om matematisk logik. Mer information om Juliette Kennedy
Kennedy ger en populärvetenskaplig föreläsning tisdag 11 mars klockan 18:30-19:30 på Bildmuseet: "The drawing is a set of thoughts": On reading mathematical constructions as works of art.

Hendrik Lenstra är en mycket känd matematiker från Nederländerna. Ett av de projekt han har arbetat med är att använda matematik för att återställa målningar av konstnären Escher. Mer information om projektet.
Lenstre ger en populärvetenskaplig föreläsning på onsdag 12 mars, klockan 17-18:15 i Hörsal D, Samhällsvetarhuset: ”Escher and the Droste effect”.

Marc Lange är en ledande forskare inom matematikens filosofi vid University of North Carolina Chapel Hill. Mer information om Marc Lange
Lange ger en populärvetenskaplig föreläsning på onsdag 12 mars klockan 19.45-21:00 i Hörsal D, Samhällsvetarhuset: ”There sweep great general principles which all the laws seem to follow”.

För media:

Journalister hälsas välkommen att besöka workshopen! Kontakta Manya Sundström om ni vill boka in en särskild intervju med någon föreläsare.
Länk till hela programmet

För mer information, kontakta gärna:

Manya Sundström, institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikTelefon: 073-82 38 421
E-post: manya.sundstrom@umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh