Publicerad: 2011-09-08

Tracey Rose: Waiting For God

NYHET Bildmuseet presenterar Tracey Rose: Waiting for God, den första omfattande separatutställningen med den sydafrikanska konstnären utanför hennes hemland. Rose arbetar med performance gestaltad i fotografier och videoverk och har uppmärksammats internationellt. Hennes konst är samhällskritisk och har referenser till teater, karneval och satir.

Bildmuseet 25 sept –20 nov 2011

Pressvisning: fredag 23 september kl 10
Vernissage: söndag 25 september kl 14

Konstnären Tracey Rose och curatorerna Khwezi Gule och Renaud Proch medverkar under pressvisning och vernissage. Under utställningsperioden ges föreläsningar i anslutning till utställningen. Se Bildmuseets eventkalender för mer information.

------------

Tracey Rose tillhör den generation sydafrikanska konstnärer som har etablerat sig efter Apartheid. Hon har skapat en utmanande och mångbottnad visuell värld vars komplexitet avspeglar verkliglighetens utmaningar och prövningar. Rose vägrar att förenkla. Hon skapar mångfacetterade världar och karaktärer lika komplexa som sidorna i en personlighet. Hennes kritiska, humoristiska och politiska praktik placerar hennes arbeten inom satiren.

Som performancekonstnär använder sig Rose av sin egen kropp. Hon iklär sig de roller som tillskrivs afrikaner, afrikanska kvinnor och kvinnor i allmänhet, omfamnar och gestaltar stereotyperna full ut. Ciao Bella (2001), producerad speciellt för den 49:e Venedigbiennalen, är en operaartad videotriptyk som tar sin utgångspunkt i Den sista måltiden och som med sina tolv kvinnliga karaktärer, alla gestaltade av konstnären själv, utgör en katalog över Västvärldens föreställningar om kvinnlighet. I sin jakt på ursprunget till de kulturella koder som definierar människors frihet landar Rose i religionens skapelsemyter, som i Lucie’s Fur, version 1.1.1 (2003) där hon utforskar människans ursprung från Lucifer till Lucy, den första humanoiden.

Just What Is It That Makes Today’s Children So Different, So Appealing? (2005-2007) blottar den brutala verkligheten i Rose egen närmiljö. Hennes samarbete med barn från Johannesburgförorten Riverlea, i folkmun kallad “Zombie Town”, har resulterat i en film där manus skrivits och framförs av barnen själva och där de öppet och orädda skildrar en vardag präglad av våld och misär.

I The Cockpit (2008) konfronterar Rose lidandet, intoleransen och hatet – mänsklighetens evig öde. Filmen som spelats in i för sydafrikanska televisionen är en surrealistisk såpopera som övergår i en rättegång där högsta möjliga instans ställs till svars för det mänskliga ödet: Gud själv.

Tracey Rose: Waiting for God har curaterats av Khwezi Gule (Johannesburg) och Renaud Proch (New York) i samarbete med Linda Givon (Johannesburg). En katalog till utställningen är under produktion. Utställningen är en samproduktion mellan Bildmuseet och Johannesburg Art Gallery där utställningen hade premiär tidigare i år. Tracey Rose presenterades första gången på Bildmuseet redan 1998 i samlingsutställningen Demokratins bilder: fotografi och bildkonst efter Apartheid.

Courtesy: Goodman Gallery

Katarina Pierre, museichef Bildmuseet 090-7865227