Publicerad: 2010-10-07

Umeåföretaget Zordix vinner internationellt spelpris

NYHET Umeåföretaget Zordix vinner den internationella speltävlingen Make 'em Up och får 65 000 euro för att utveckla sitt Nintendo-spel Furiae. Utvecklingen av spelet har skett i samarbete med Kalle Jegers, institutionen för informatik, vid Umeå universitet.

Den internationella tävlingen Make 'em Up syftar till att få fram fler idéer till indiespelsmarknaden och är ett led i en längre tids samarbete mellan tyska Blue Systems och svenska Turborilla. Bland de 27 deltagande internationella bidragen har spelföretaget Zordix med spelet Furiae utsetts som vinnare.

– Furiae kommer som en frisk fläkt till en genre som delvis stagnerat. Man har verkligen lyckats göra något nytt med en fin balans av innovation och gammalt beprövat, säger Tobias Andersson, vd för arrangerande Turborilla.

Matti Larsson, vd för Zordix, som studerat datavetenskap vid Umeå universitet, menar att prissumman kommer att underlätta för företaget att växa och anställa fler utvecklare. Han betonar också att man anlitat prisbelönta manusförfattare för att spelets berättelse ska hålla en hög nivå och att man lagt stor vikt vid samarbete med forskare vid Umeå universitet för att kvalitetssäkra spelet.

Vid Umeå universitet har Kalle Jegers, institutionen för informatik, följt utvecklingen av Furiae på nära håll.

– Samarbetet med Zordix har gett mig möjligheten att följa ett spelutvecklingsprojekt från tidig pappersprototyp till digitala betaversioner. Genom samarbetet har jag fått möjlighet att producera och publicera forskning inom området spelupplevelser och interaktionsdesign och som en positiv effekt av detta har Zordix fått sin spelprototyp utvärderad och kvalitetssäkrad vad gäller spelupplevelsen i olika faser av utvecklingsprocessen.

Enligt tävlingsbestämmelserna har Zordix nu 15 månader på sig innan spelet ska lanseras på marknaden i början av 2012.

För mer information:

Om tävlingen Make 'em Up

Om TurborillaTurborilla AB är en oberoende spelutvecklare med säte i Umeå, Sverige, som grundades 2006 av Tobias Andersson. Företaget arbetar för att ge glädje till spelvärlden och förvandla passion till spel.

Om ZordixZordix AB är ett innovativt spel och utvecklingsföretag från Umeå i norra Sverige, med expertis inom utveckling och marknadsföring av handhållna spel.

Om Kalle Jegers

Redaktör: Karin Wikman