Publicerad: 2017-10-24

Umeåforskare anordnar internationell konferens om utvecklingsbiologi

NYHET Den 25-27 oktober i Stockholm anordnar Swedish Developmental Biology Organization (SWEDBO) internationell forskningskonferens på ämnet utvecklingsbiologi och regeneration. Till det internationella mötet väntas forskare från Europa, Asien samt Nord- och Sydamerika, för att beskriva ny forskning och diskutera vetenskapliga- såväl som teknologiska framsteg inom fälten utvecklingsbiologi och regeneration.

– Målet med konferensen är att bygga broar som främjar interaktionen mellan forskare inom utvecklingsbiologi i Skandinavien och Storbritannien men även globalt, förklarar Sara Wilson, som är gruppledare vid Umeå center för molekylär medicin (UCMM) vid Umeå universitet och ordförande för SWEDBO.

Sara Wilson

Konferensens talare representerar ledande forskning inom utvecklingsbiologi och angränsande forskningsområden. Vi har även som målsättning med konferensen att främja jämställdhet mellan kvinnor och män vad exponering och uppmärksammande av forskningsresultat tidigt eller mitt i karriären.

Läs en längre beskrivning av konferensen på universitetets engelska webb (text på engelska)

Bildtext: Neuroner som utvecklats från mänskliga stamceller. Bild: Iwan Jones, Umeå University.​

Affischen är baserad på en muralmålning vid MPIbpc i Göttingen, Tyskland av Edgar Pera, Lunds universitet.

Redaktör: Daniel Harju