Publicerad: 2020-11-23

Umeåforskare på lista över mest citerade

NYHET Chris Fowler, professor vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi, är en av världens mest citerade forskare. Detta enligt en årlig sammanställning på webbplatsen Web of Science.

Text: Ola Nilsson

Totalt är det cirka 6200 forskare runt om i världen på listan över de mest inflytelserika. Det motsvarar ungefär en promille av världens alla forskare.

Listan bygger på hur forskaren har publicerats och citerats under en tioårsperiod. Chris Fowler hade under denna tid publicerat sig 212 gånger, och publiceringarna hade citerats vid inte mindre än 23 559 tillfällen.

Även ifjol tog Fowler plats på den celebra listan. Hans forskning handlar om en grupp av kroppsegna lipider i förhållande till sjukdomar och möjlig utveckling av läkemedel. Chris Fowler är också en uppskattad lärare, och mottog 2019 Medicinska fakultetens pedagogiska pris.