Publicerad: 2015-11-13

Umeåforskare utvecklar läkemedel för kroniska sår

NYHET Det Umeåbaserade biotech-bolaget Omnio, som leds av forskaren Tor Ny vid Umeå universitet, inleder ett forskningssamarbete med det kanadensiska läkemedelsbolaget Prometic för att utveckla ett nytt läkemedel för behandling av svårläkta kroniska sår.

I samarbetet ingår finansiering för kliniska studier av ett läkemedel baserat på plasmaproteinet plasminogen. Forskarna ska bland annat testa om plasminogen påskyndar läkning av diabetiska fotsår.

– Min förhoppning är att vi snart ska ha ett effektivt läkemedel som underlättar behandlingen och påskyndar läkandet av kroniska sår, ett stort medicinskt problem som orsakar mycket lidande. Att kunna påskynda läkandet av exempelvis diabetessår skulle ha stor betydelse för livskvalitén hos drabbade patienter. De besvärliga, smärtsamma och svårläkta diabetessåren leder i värsta fall till att exempelvis fötter måste amputeras, säger Tor Ny, forskare vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, Umeå universitet och grundare av Omnio.

I det långsiktiga samarbetet ingår även skapandet av ett forskningscentrum, i Omnios regi och i samarbete med Umeå universitet, för forskning kring vilken roll proteinet plasminogen har när det gäller läkning av olika typer av svårläkta sår såsom diabetesrelaterade sår och liggsår.

Förutom de utökade resurserna får Umeåforskarna tillgång till GMP-plasminogen som är testat och säkert att använda i klinisk forskning. Forskningsteamet planerar att inleda kliniska studier på människor under andra halvan av 2016 och hoppas att tester i detta slutliga skede av forskningen skall bli framgångsrika.

Fotsår drabbar ofta diabetessjuka på grund av förlorad känsel och nervskador i fötter som följd av sjukdomen. Dessutom så kan kärlsjukdomar komplicera diabetessåren och leda till sämre läkningsförmåga. Globalt så genomförs varje år över 10 miljoner amputationer på grund av diabetiska fotsår som inte läker.

Plasminogen är ett naturligt förekommande protein som tillverkas av levern och i aktiverad form, så kallad plasmin, är en viktig del i upplösning av blodproppar samt sårläkning.

För mer information, vänligen kontakta:

Tor NyProfessor vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, Umeå universitet
073-620 50 65 / tor.ny@medchem.umu.se

Redaktör: Daniel Harju