Publicerad: 2020-09-10

Unikt välkomnande till Umeå universitet

NYHET Konsert, traditionsenligt tal och frågepanel. Umeå universitets nya studenter fick ett riktigt välkomnande i digital version i år. – Det är otroligt viktigt när man kommer ny till ett universitet att man känner att jag har valt rätt, jag är välkommen, det är här jag ska vara nu, säger Jonas Ericson, projektledare.

Text: Johanna Fredriksson

Det är ju mycket som inte är som det brukar detta år. Inte heller välkomstmässan på Umeå universitet kunde arrangeras på vanligt vis med anledning av smittrisker av covid-19.

Men ett riktigt välkomnande är viktigt, det kan ingen pandemi ta ifrån oss. Det gäller bara att vara kreativ.

Den 3 september sändes därför ett coronanpassat, digitalt välkomstarrangemang live på Umeå universitets nya Youtubekanal "Studentliv på Umeå universitet".

Fullmatat program

I studion fanns en panel bestående av studentkårsordförandena Anton Öhrlund, Tine Riklund och Victor Johansson, rektor Hans Adolfsson, en liten coronaanpassad publik, journalisten tillika programledaren Amanda Darehed och sist men inte minst artisten Maxida Märak, som framförde ett gäng låtar live – uppenbart peppad över att få spela inför publik för första gången sedan pandemins utbrott.

Maxida Märak uppträdde

Detta är ett utdrag av en av de låtar som Maxida Märak körde live under välkomsteventet. Se alla låtar genom att se sändningen igen här

– Vi ville göra det som ett tv-program i webbformat, ett välkomnande som skulle vara matigt och interaktivt. Och så klart en artist som är jäkligt bra, säger Jonas Ericson, projektledaren som arbetar med arrangemang, bland annat Kultur på Campus, på Umeå universitet.

Matnyttiga konkreta frågor

Vart köper man en cykel, vart finns den bästa micron för att slippa köa med sin matlåda, finns det hjälp att få på bostadsfronten?
När man är helt ny på en plats och i en ny situation finns det ofta massor av frågor. I studion fanns det därför möjlighet för publiken att ställa frågor till panelen och studenten Olivia Gilbertsson förmedlade frågor som kom in live via Youtubekanalen.

Förutom det visades filmer från såväl campus som Umeå och rektor samt Umeå Medicinska Studentkårs ordförande Tine Riklund höll välkomsttal.

Kan ses igen

Vanligtvis brukar välkomnandet äga rum under en dag och ramas in i form av en mässa med olika inslag.

Vad saknade du med att inte ha arrangemanget som vanligt i fysisk form?

– Vi saknade ju att få träffa studenterna. Och det går inte att matcha en mässa där man kan runt och möta hur många som helst som engagerar sig. Det är något helt annat, säger projektledaren Jonas Ericson.

Vad är fördelen med att göra en livesändning?

– Förpackningen. Det är ganska kort man kan få in ganska mycket. Man kan ta de bästa och viktigaste bitarna som ändå blir ett välkomnande.
– Och så givetvis att man kan ta del av det även efteråt på vår Youtubekanal, säger han.

Missade du sändningen eller vill se den igen så kika in här

Studentliv på Umeå universitet

Våren 2020 startade Umeå universitet Youtubekanalen "Studentliv på Umeå universitet".
Studentliv är mer än bara föreläsningar och nudlar. Här visar vi hur det kan se ut hos oss. Filmerna är av eller med studenter och handlar om både Umeå och Umeå universitet.

Du hittar kanalen på www.youtube.com/studentlivpaumeauniversitet