Publicerad: 2020-01-08

Utbytesstudenter tar tåget utomlands – ett led i hållbart resande

NYHET Resan blir en del av målet när fyra studenter vid civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Umeå universitet åker iväg på en vårtermins utlandsstudier. För att främja hållbart resande har de utrustats med var sitt interrailkort i stället för att slentrianmässigt flyga till sina respektive lärosäten ute i Europa.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det kändes som ett roligt projekt och det är bra att göra någonting för att stötta hållbart resande, säger Olivia Walfridsson som under en termin ska läsa ekonomikurser vid universitet i Barcelona. Varje litet steg är viktigt.

Att plugga utomlands, är det egentligen miljömässigt hållbart när resan ut i världen oftast sker med flyg? Hur får man strävan efter att ge studenterna ökad internationell erfarenhet att gå hand i hand med hållbar utveckling? Det frågade sig forskare och lärare vid Institutionen för matematik och matematisk statistik vid Umeå universitet. När de deltog i internationaliseringsdagar organiserade av Universitets- och högskolerådet föddes tanken att skicka iväg studenterna med tåg i stället för flyg.

– Uppsala universitet hade gjort något liknande, men inte Umeå, så vi sökte pengar och fick bidrag ur prodekanens strategiska medel, berättar Konrad Abramowicz, IKP och universitetslektor. Vi valde att rikta inbjudan till utbytesstudenter som åker inom Europa.

Tåg enkel väg eller båda

Att plugga utomlands är populärt bland studenterna på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. Nästa år åker ett 20-tal studenter iväg för en termins utbytesstudier, varav hälften till lärosäten inom Europa genom utbytesprogrammet Erasmus +.

Av dem har fyra studenter valts ut till projektet som fått namnet Erasmus + on track. Studenterna utrustas interrailkort och ska åka tåg antingen till eller från sina utbytesorter utomlands, eller båda vägarna om de vill.

– Jag och Johannes ska till samma universitet i Milano, så vi reser tillsammans och det blir verkligen som en riktig tågluff, säger Joakim Eriksson. Vi ser fram emot resan, annars när man flyger är resan bara något man ska avklara.

– Vi funderar på att efter Danmark åka lite västerut till Amsterdam och sedan Paris och sedan genom Schweiz till Italien, säger Johannes Norén.

När deras föräldrar var unga tågluffade många ungdomar genom Europa. Sedan dess har tågresandet över gränserna försvårats, eftersom de europeiska tågbolagen inte har något gemensamt bokningssystem. Men, interrailkorten finns fortfarande kvar och har senaste året ökat kraftigt i popularitet. De fyra studenterna konstaterar att det inte behöver vara bökigare att ta tåget.

– Man hittar ju alla tågtidtabeller genom att googla, säger Joakim Eriksson. Så egentligen är det nog bara att flyget blivit så relativt sett tillgängligt att tåget framstår som krångligt.

Hoppas inspirera fler

Elias Ågren ska läsa statistik, modellering, projektledning och internationell marknadsföring på universitetet i Porto, Portugal. Valet föll på Porto för närheten till Atlanten och möjligheten att surfa. Det är 400 mil dit från Umeå, lika långt som från kust till kust i USA. Därför planerar han att flyga ner, för att på hemvägen kunna skicka hem kursböcker och övrig packning med post och sedan tågluffa med en lätt ryggsäck på axeln.

– Jag har tidigare tänkt på att tågluffa någon sommar, så jag kanske bygger på tågluffarkortet själv så att jag kan vara ute lite längre.

Konrad Abramowicz hoppas att fler studenter genom projektet ska få upp ögonen för tåget som resealternativ, både inom Sverige och utomlands. En del i projektet är att de fyra studenterna ska dokumentera sina resor och berätta om dem, på sociala medier och i bloggar.

Följ studenternas tågresor och utlandsstudier på Instagram