Publicerad: 2013-11-04

Utomhusövningar vid KBC-huset den 6 november

NYHET Onsdagen den 6 november håller europeiska CBRNE-centret öppet hus. På programmet står bland annat aktiviteter med militärfordon, utryckningsfordon och en quadrocopter som kan uppfattas som något dramatiska. Övningarna pågår omkring kl. 14.00–16.00 runt KBC-, Teknik- och Naturvetarhuset.

CBRNE-centret vid Umeå universitet firar femårsjubileum och bjuder in allmänhet, studenter och anställda till öppet hus onsdagen den 6 november. En del av centrets verksamhet är att skräddarsy övningar inom området farliga ämnen. På jubileumsprogrammet står därför en del utomhusövningar som kan uppfattas som något dramatiska.

Övningarna pågår cirka kl. 14.00–16.00 på fyra enskilda stationer kring KBC-huset (klicka på kartan för större bild).

På stationerna förekommer bland annat en brandbil, en ambulans, två mindre militärfordon och ett mindre antal uniformerade personer. I en av Naturvetarhusets innergårdar visas även en quadrocopter – en slags modellhelikopter för fjärrstyrd spaning efter skadade personer. Innergården spärras av under eftermiddagen.

CBRNE står för kemiska (C), biologiska (B), radioaktiva (R), nukleära (N) och explosiva (E) ämnen.

Mer om jubileumsprogrammet

Redaktör: Camilla Bergvall