Publicerad: 2010-06-18

Våldsbekämpare blir hedersdoktorer

NYHET Två frontpersoner i det internationella arbetet för att motverka sexuellt våld mot kvinnor, särskilt i inbördeskrigets Kongo, samt en etablerad DNA-forskare är årets hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten, Umeå universitet.

Dr Denis Mukwege, född 1955 i Bukavu i nuv. Kongo-Kinshasa (Demokratiska republiken Kongo), är en gynekolog och förlossningsläkare som under de senaste åren blivit känd över hela världen som förespråkare för fred och mänskliga rättigheter, framför allt i relation till det ofta förbisedda inbördeskrig som ännu pågår i östra Kongo. Han har där riktat strålkastarljuset på det planerade och systematiska bruket av övervåld mot kvinnor (massvåldtäkter och sexuell tortyr) som vapen för att komma åt mineralrika landområden. Dr Mukwege tog initiativ till och var med om att bygga upp Panzisjukhuset i Bukavu med en stor specialavdelning för våldsoffren och han har där behandlat fler än 30 000 kvinnor under de senaste tio åren. Han har sedan starten varit chef för sjukhuset, som är delfinansierat av svenska biståndsmedel via Pingstmissionen, PMU Interlife.

Mötena med krigets offer har gjort Denis Mukwege till en lågmäld men totalt hängiven förespråkare för mänskliga rättigheter som flera gånger har talat inför FN, USA:s senat, EU och i andra sammanhang. Han har fått flera internationella priser för sitt humanitära arbete och även nämnts som stark kandidat till Nobels fredspris. Så sent som i november 2009 besökte han Umeå universitet och talade under rubriken ”Kvinnovåld som krigsstrategi”. Ingen i den överfyllda hörsalen lämnades oberörd av hans berättelse om den terror han bevittnat under lång tid och på nära håll. Han besökte också kvinnokliniken vid NUS och höll där ett seminarium om sitt expertområde, gynekologisk fistelkirurgi.

Den tidigare EU-kommissionären Margot Wallström har nära anknytning till Denis Mukwege och hans arbete. I februari i år utnämndes hon av FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon till dennes särskilda representant för att bevaka kvinnors utsatta situation i krig och andra konflikter. Mer konkret är Wallströms uppgift att genomföra FN-resolution 1820 om sexuellt våld mot civila i konflikter. I den egenskapen har hon nyligen varit i Kongo-Kinshasa, som hon har kallat ”världens våldstäktscentrum”. I april i år träffade hon Mukwege och besökte även Panzisjukhuset för att se det arbete som görs för kvinnor som utsatts för sexuellt våld.

Wallström, född 1954 i Kåge, Skellefteå, är en av Sveriges mest internationellt kända politiker. Hon var ledamot av EU-kommissionen 1999–2009, de fem sista åren också vice ordförande. Hon är bankkamrer till yrket och var riksdagsledamot för Socialdemokraterna 1979–85 och biträdande civilminister med ansvar för bl.a. ungdomsfrågor och konsumentfrågor 1988–91. Efter valet 1994 utsågs hon till kulturminister och i Göran Perssons första regering 1996 till socialminister. Hon valde efter valet 1998 att lämna den svenska politiken och avstod även från att kandidera som partiledare efter Göran Persson.

Professor Peter Burgers, född 1948 i Nederländerna, är en internationellt väletablerad forskare på området DNA-replikation, dvs. hur kopierineng av arvsmassan går till när celler delar sig, och har publicerat flera grundläggande upptäckter. Han är idag verksam vid Washington University School of Medicine, St. Louis, MO, USA, och har sedan 1990-talet ett etablerat samarbete med forskare på samma område vid Umeå universitet. Två idag etablerade Umeåforskare har varit postdoktorer hos Burgers och han har besökt Umeå vid två tillfällen, senast 2009.

Peter Burgers disputerade 1977 vid Leydens universitet, Nederländerna, och gjorde först en postdoktorperiod hos Fritz Eckstein, Max-Planck-institutet i Göttingen, Tyskland, och därefter hos den då blivande nobelpristagaren Arthur Kornberg vid Stanford-universitetet i USA. När han sedan, i början av 1980-talet, etablerade en egen forskargrupp inledde Burgers sina studier av enzymet DNA-polymeras delta, som är centralt för DNA-replikationen och för att reparera skadat DNA. Det samverkar då med det närbesläktade DNA-polymeras epsilon, som står i fokus för nuv. professor Erik Johansson, tidigare postdoktor hos Burgers, vid Inst. för medicinsk kemi och biofysik, Umeå universitet. Ett forskningssamarbete blev naturligt och har pågått sedan Johansson etablerade sin forskargrupp 2000. Under 2009 inledde Burgers också ett samarbete med docent Andrei Chabes vid Inst. för medicinsk kemi och biofysik.

För mer information om Denis Mukwege, kontakta gärna professor Ellinor Ädelroth, Inst. för folkhälsa och klinisk medicin, tel. 090-785 12 74
e-post ellinor.adelroth@lung.umu.se

För mer information om Peter Burgers, kontakta gärna professor Erik Johansson, Inst. för medicinsk kemi och biofysik, tel. 090-786 66 38
e-post erik.johansson@medchem.umu.se