Publicerad: 2010-06-24

Välkänd bildesigner tror på Konstnärligt campus

NYHET Chris Bangle, världens kanske mest välkända bildesigner, är imponerad av Designhögskolan och ser fram emot planerna på ett Konstnärligt campus.– Det är en unik satsning som kommer att innebära en riktig energikick, säger BMW:s tidigare chefsdesigner.

På bilden syns, från vänster till höger: Linda Bresäter (student på masterprogrammet i interaktionsdesign), Chris Bangle, Anna Valtonen (rektor vid Designhögskolan) och Tapio Alakörkkö (prefekt vid Designhögskolan). Foto: Peder Fällefors

Det är inte första gången han rest till norra Sverige. För någon som arbetar i bilbranschen är det en självklarhet att besöka Arjeplog, dit nästan hela världens stora biltillverkare kommer för att vintertesta sina bilar. Däremot är det första gången han besöker Designhögskolan, även om han vid flera tillfällen har stött på utexaminerade studenter runt om i världen. På en motorshow i Genève träffade han Demian Horst, som är programansvarig för masterprogrammet i transportdesign. Därför finns han nu på plats i Umeå på konferensen UID Desing Talks och vernissagen av Designhögskolans examensarbeten.

Intensitet, fokus och ungdomlighet

Chris Bangle är fascinerad av den norrländska solen som aldrig tycks sluta lysa och av den speciella stämning som genomsyrar Designhögskolan. – Här finns intensitet, fokus och ungdomlighet, säger han och syftar bland annat på Anna Valtonen, Designhögskolans nya rektor, som inte är mer än 36 år gammal.
– Jag är imponerad av Designhögskolan och det bemötande jag fått av ledningen. Satsningen på ett Konstnärligt campus är riktigt spännande och jag tror att den kommer att leda till intressanta korsbefruktningar mellan Designhögskolan, Arkitekthögskolan och Konsthögskolan.

Anses vara kontroversiell

Chris Bangle är känd som den designer som haft störst inflytande på bilindustrin. Meritlistan är lång och han har bland annat utvecklat designen för BMW, Mini Cooper och Rolls Royce för ett nytt årtusende. Han anses vara kontroversiell och räds inte för att bryta mot det traditionella. När han får frågan om vad han arbetar med nu plockar han upp sin mobiltelefon ur fickan. På skärmen syns en stor, vit villa som är omgärdad av en vingård. Han poängterar att han inte bor i Toscana, utan i norra Italien. Dit flyttade han efter att ha lämnat BMW och numera leder han den egna designbyrån, Chris Bangle Associates.
– Tanken är att vi ska bjuda in designer från hela världen hit. De ska kunna bo här och arbeta i den studio som vi håller på att bygga, berättar han.

Design för att dela med sig

Han har många tankar om vilka egenskaper som utmärker en bra designer. Han pratar om entusiasm och nyfikenhet, att vara intresserad av allt. – Det viktiga är att ha en bredd. Du ska vara 10 miles bred och 2 tum djup. Något som väcker hans nyfikenhet för tillfället är design som bygger på att vi delar saker med varandra. I en tid då jordens resurser ska räcka till allt fler människor behöver vi också förändra våra tankesätt.
– Internet bygger på att vi ska dela med oss, men tankarna har ännu inte nått den fysiska världen och fysiska möten mellan människor. I dag är en bil i princip ett stort rullande bagageutrymme? Vad händer när vi designar bilar som vi ska dela på? Var ska vi då sätta vårt bagage?

Verktyg för kreativitet

Chris Bangle tar trappan upp från bottenvåningen efter att ha tittat på examensarbeten av de studenter som läst kandidatprogrammet i industridesign. På övervåningen möts han av projekt gjorda av studenterna på masterprogrammen i transportdesign, interaktionsdesign och produktdesign. Linda Bresäter, som nu tar sin masterexamen i interaktionsdesign, har i sitt arbete skapat ett verktyg som gör det enklare att fånga upp spännande idéer. Hon kallar det för trädet och tanken är att det ska uppmuntra kreativitet i stora organisationer, i detta fall Umeå kommun som hon har samarbetat med. Med hjälp av en enkel guide blir idéerna färdiga presentationer som andra kan ta del av. Chris Bangle studerar hennes poster av trädet som är fylld av där små lappar med goda idéer bildar trädets löv. – Jag vill verkligen samarbeta Designhögskolans studenter i framtiden, säger han.
Plötsligt hänger han upp ett eget idélöv på postern. Han sätter det upp och ner, som en uppmuntran till nya och annorlunda idéer.