Publicerad: 2023-09-12 Uppdaterad: 2023-09-20, 09:58

Virusforskaren Niklas Arnberg närmast viral

NYHET Niklas Arnberg, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, Umeå universitet, har nyligen fått EU-anslag för sin virusforskning. Dessutom medverkar han i Utbildningsradions serie Sverige forskar, där han talar om framtida möjligheter till effektiv behandling av förkylning.

EU-anslaget från European Innovation Office syftar till att utveckla ”intelligenta adenovirus-baserade vektorer” för kliniska tillämpningar. Totalt beviljas ca 4 milj euro, varav UmU:s och Niklas Arnbergs del är ca 5 miljoner SEK.

I Utbildningsradions program berättar Niklas Arnberg bland annat om hur han och andra forskare vid Umeå universitet tittar närmare på sialinsyra, ett naturligt ämne som finns i kroppen. Med hjälp av det ska de försöka ta fram en effektiv medicin mot förkylningsvirus.

Se Sverige forskar (ca 4,5 min)