Engelskt namn: Master thesis in Working Life and Health with specialisation in Behavioral Sciences
Denna kursplan gäller: 2025-06-16 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2025-06-16
Kurskod: 2PS274
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2020-03-11
Reviderad av: Prefekten, 2025-06-05
De studerande genomför under handledning med självständigt ansvar ett empiriskt arbete som vilar på vetenskaplig grund och inom ett område med relevans för det psykologiska ämnesområdet. I uppsatsarbetet ingår att självständigt formulera problem, genomföra en vetenskaplig studie, bearbeta data med kvalitativa och/eller kvantitativa metoder samt att muntligt och skriftligt redovisa sina resultat på vetenskapligt sätt. Uppsatsarbetet sker huvudsakligen i par. Kursen är uppdelad i två moment där det första fokuserar på att planera och motivera sitt uppsatsämne och det andra fokuserar på att genomföra och rapportera sin studie.
Studenten skall efter genomgången kurs för det aktuella huvudområdet och ämnesinriktningen självständigt kunna.
Modul 1: 3.0 Hp
Kunskap och förståelse:
Färdighet och förmåga:
Modul 2: 12 Hp
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga:
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Antagen till magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa med inriktning mot beteendevetenskap. Godkänt på samtliga kurser termin 1 och 2, samt på kursen "Vetenskaplig teori, metod och etik i arbetsliv och hälsa", termin 3.
Undervisningen sker huvudsakligen i form av handledning som ges vid inbokade online träffar samt genom seminarier. Kursen kräver obligatorisk närvaro vid projektplansseminarium samt vid oppositions- och respondentseminarium. Eftersom undervisningen sker digitalt krävs dator och tillgång till internet för att kunna medverka i undervisning samt för att ta del av undervisningsmaterial på lärplattformen.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning garanteras endast när kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Detta gäller oavsett hur ofta studenterna träffat sin handledare. Uppsatsarbetet sker huvudsakligen i par. Det är ej möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivåer (till exempel blandar masteruppsats och kandidatuppsats).
Modul 1. Projektplan för uppsats, 3 högskolepoäng
En projektplan för uppsatsen skrivs inför och bedöms på ett obligatoriskt seminarium. Bedömning av uppsatsens projektplan sker individuellt och ges betygen Godkänt eller Underkänt. Komplettering av uppsatsens projektplan anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens projektplan inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen.
I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sin projektplan och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan om-examination). Övriga examinerande inslag bedöms under Modul 2.
Modul 2. Examensarbete/Uppsats, Opposition, Respondentskap, DiVA, 12 högskolepoäng
Det skriftliga uppsatsarbetet försvaras av studenten vid ett uppsatsseminarium där det muntliga försvaret bedöms. Vidare krävs godkänd genomförd presentation och opponering på en annan uppsats. Examination av det skriftliga uppsatsarbetet sker genom granskning i en uppsatskommitté där uppsatsen och arbetsprocessen granskas utifrån på förhand uppställda betygskriterier.
Ett sammanvägt betyg sätts på dels arbetsprocessen, samt den färdiga skriftliga uppsatsen, med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.
För uppsatsens projektplan, opponering, presentation och försvar av egen uppsats ges betygen Godkänt eller Underkänt på respektive del. Bedömningen av uppsatsens projektplan, uppsatsen samt opposition och respondering sker individuellt. Bedömning av DiVA-registrering sker individuellt eller i par beroende på om uppsatsen skrivits individuellt eller i par.
I det fall uppsatsen har enstaka/mindre brister (något eller några bedömningskriterier som är underkända) erbjuds studenten möjlighet att komplettera uppsatsen innan betyg på uppsatsen sätts. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det eller de bedömningskriterier som studentens uppsats inte uppnått godkänt betyg på och ska lämnas in senast 10 arbetsdagar efter att studenten meddelats resultatet på den ordinarie examinationen. I de fall studenten har fått möjlighet att komplettera sin uppsats och inte lämnat in i tid eller inte fått godkänt på sin komplettering sätts betyget Underkänd och ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan om-examination).
För de fall där bristerna är mer omfattande får studenten betyget Underkänd och erbjuds inte möjlighet att komplettera uppsatsen. Ytterligare provtillfälle anordnas enligt de regler som gäller för omexamination (se nedan om-examination).
Komplettering av opponering, försvar av egen uppsats samt registrering i DiVA anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och äger rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Minst betyget Godkänd måste uppnås på var och en av de fem examinerande delarna för att få godkänt slutbetyg på hela kursen. Uppsatsen kan erhålla betyget underkänt (U) till Väl Godkänd (VG). Betyget på den skriftliga uppsatsen bestämmer betyget på kursen.
Omexamination:
Studerande har rätt till fem examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Den studerande förutsätts använda olika kunskapskällor som breddar, fördjupar och förtydligar ämnesområdet. Litteratur sökes individuellt och urval kan ske i diskussion med handledaren.