Om artikeln

Remote Special Educational Consultation in Swedish Rural Schools

Australian and International Journal of Rural Education

Vad handlar artikeln om?

Studien ger kunskap om hur specialpedagogisk fjärrhandledning mellan specialpedagoger och lärare i glesbygdsskolan genomförs och hur de två lärarkategorierna upplever handledning på distans.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det är viktigt ur flera olika aspekter, dels för att det råder stor brist på specialpedagoger, inte minst i glesbygdskommuner, av det skälet behöver skolor och kommuner tillvarata specialpedagogens kompetens på ett effektivare sätt. Idag reser många specialpedagoger långa sträckor till glesbygdsskolan för att ge läraren handledning, vilket gör att en stor del av tiden för en kvalificerad yrkesgrupp går till restid. Studien visar att detta går att förändra genom att lärargrupperna möts via digitala verktyg, vilket inneburit en tidseffektivisering utan att lärargrupperna upplever kvalitativa försämringar.

Ingår det i en större undersökning?

Ja, artikeln är den sista i en serie artiklar som bygger på data från ett avslutat FoU-projekt delvis finansierat av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).

Vad innebär resultaten?

Resultaten visar att specialpedagogisk fjärrhandledning ställer nya krav på de samarbetande aktörerna. Dels att specialpedagogen har mycket god kännedom om lärmiljön i glesbygdsskolan, dels att lärarna är bättre förberedda på handledningen. Det innebar att vi inom ramen för FoU-projektet gav specialpedagogerna förbättrade möjligheter att handleda genom att vi kompetensutvecklade specialpedagogerna i varierade handledningsmodeller, utrustade specialpedagogerna med ett observationsschema som användes vid det två dagars fysiska besöket i glesbygdsskolan samt att vi kompetensutvecklade lärarna om hur de kunde förbereda specialpedagogens besök och de förestående digitala handledningarna.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Ja, det var att några lärare som initialt var tveksamma till FoU-projektet, men i slutet av projektet såg även dom fördelarna med specialpedagogisk fjärrhandledning eftersom det utvecklade den egna undervisningen, som i sin tur gav eleverna bättre förutsättningar till utveckling och lärande. Även specialpedagogerna vittnade om en högre arbetstillfredsställelse eftersom dom, genom vistelsen i glesbygdsskolan, fick en bättre kunskap om relation till skolans lärare och elever och kunde därefter ge fler lärare, tydligare och mer  pricksäker handledning. Att arbetstiden inte användes till långa resor utan till fler handledningstillfällen upplevdes också positivt av båda lärargrupperna.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Verkligen intressant! Inte minst för att studiens resultat visar att via samarbeten mellan skolans aktörer och forskare som vilar på behovsbaserad kompetensutveckling, utvecklingsarbeten, skolutveckling och praktiknära forskning, är förändringar möjliga att åstadkomma.

Referens

Ström, K., Pettersson, G., & Wickman, K. (2024). Remote special educational consultation in Swedish rural schools. Australian and International Journal of Rural Education, 34(1), 108–121. https://doi.org/10.47381/aijre.v34i1.713

Senast uppdaterad: 2024-04-10