"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om avhandlingsarbetet

Vad händer i övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7?

Vad handlar ditt avhandlingsarbete om?

Det handlar om övergången från årskurs 6 till årskurs 7, hur övergången konstrueras i lärares tal och i policy.

Hur gick det till när du valde ämne?

Mitt intresse för övergången började gro under min sista praktik på lärarutbildningen, då med ett ämnesdidaktiskt fokus. Beslutet att istället rikta fokus mot hur övergången konstrueras och diskursanalys har vuxit fram under forskarutbildningen.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Hur övergången konstrueras kan få effekter för vad som prioriteras i skolors arbete med övergångar och därmed också få effekter på bland annat vilket stöd som blir tillgängligt för elever samt vilka förutsättningar lärare får i sitt arbete. Konstruktionerna kan även få effekter för hur elever och lärare positioneras i relation till övergången.

Varför valde du att skriva en monografi?

Från början var utgångspunkten vad som passade ämnet bäst, jag kunde inte se hur projektets resultat skulle kunna delas upp i artiklar på ett bra sätt. Efter att beslutet var taget har jag också upplevt att formen har gett mig mer frihet i processen, bland annat att kunna se helheten innan dispositionen fastställdes.

Vad har varit den största utmaningen med ditt arbete?

Det är nog ganska generella utmaningar. Ska jag säga en sak genom hela arbetet är det nog tålamod i processen. Mer specifikt i den fas jag är i nu, när helheten börjar bli tydligare, är det en utmaning att göra en sak i taget när fokus snabbt växlar mellan detaljer och helhet.

Kan du redan nu skönja resultat?

Ja, några exempel är: att övergången främst ses som de förändringar stadiebytet innebär och de aktiviteter som görs för att stödja eleverna i dessa; att förändringarna i större utsträckning än aktiviteterna verkar vara kontextberoende; att den aktivitet som får störst utrymme är överlämning av information mellan skolor/lärare; samt att elever positioneras i relation till olika normer och lärare i relation till olika ideal.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Att informationsöverlämningen fick så stort utrymme var inget jag förutspått utifrån min ingång med ett intresse som bottnade i de ämnesdidaktiska aspekterna av övergången.

Senast uppdaterad: 2025-06-18