"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Transitions within Swedish compulsory school: Problematisations in policy

Educar

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om hur övergången från mellanstadiet till högstadiet problematiseras i styr- och policydokument.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Hur övergången representeras som problem i policy påverkar de lösningar som föreslås, vilka i sin tur har effekter på elevers och lärares möjligheter att arbeta med övergången.

Ingår det i en större undersökning?

Materialet jag använt i artikeln används också i min avhandling, men analyserna har olika fokus.

Vad innebär resultaten?

Resultaten visar att i de dokument som studerats är det primära problemet som policy avser lösa sjunkande resultat – vilket antas bero på bristande information om elevernas behov. På lokal nivå finns också ett fokus på sociala frågor och samordning. I konstruktionen av problemen finns ett starkt individfokus och en spänning mellan idéer om professionalitet och systematisering i det förespråkade arbetet med övergången.

Referens

Ånger, J. (2025). Transitions within Swedish compulsory school: Problematisations in policy. Educar, 61(2), 331–344. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2324

Senast uppdaterad: 2025-08-15