Transitions within Swedish compulsory school: Problematisations in policy
Educar
Josefin Ångers artikel handlar om hur övergången problematiseras i policy.
Vad handlar artikeln om?
Artikeln handlar om hur övergången från mellanstadiet till högstadiet problematiseras i styr- och policydokument.
Varför är det viktigt att studera detta ämne?
Hur övergången representeras som problem i policy påverkar de lösningar som föreslås, vilka i sin tur har effekter på elevers och lärares möjligheter att arbeta med övergången.
Ingår det i en större undersökning?
Materialet jag använt i artikeln används också i min avhandling, men analyserna har olika fokus.
Vad innebär resultaten?
Resultaten visar att i de dokument som studerats är det primära problemet som policy avser lösa sjunkande resultat – vilket antas bero på bristande information om elevernas behov. På lokal nivå finns också ett fokus på sociala frågor och samordning. I konstruktionen av problemen finns ett starkt individfokus och en spänning mellan idéer om professionalitet och systematisering i det förespråkade arbetet med övergången.
Referens
Ånger, J. (2025). Transitions within Swedish compulsory school: Problematisations in policy. Educar, 61(2), 331–344. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2324