"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Between gadgets and goals: a study of special educators’ work activities in digitalized school contexts

Cogent Education

Vad handlar artikeln om?

Studien undersöker hur specialpedagogers/speciallärares arbetsuppgifter förändras när samhället, och därmed skolan, digitaliseras. Nya förutsättningar skapar nya möjligheter och utmaningar, och det finns inte så mycket kunskap om hur dessa förutsättningar påverkar nämnda yrkesgruppers arbete.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det finns en, tycker jag, intressant spänning i tidigare forskning. Många studier visar, i linje med vad internationella policys uttrycker, att digital teknik kan vara ett viktigt stöd för elever i behov av stöd, t.ex. gällande autonomi och deltagande i undervisning och lärande. Samtidigt visar också studier att specialpedagoger/speciallärare uttrycker brist på stöd och kunskap gällande hur, när och varför digital teknik är ett stöd och när det snarare utgör ytterligare hinder. För att brygga denna spänning behövs en uppdaterad förståelse för vilka arbetsuppgifter, förväntningar och ansvar som specialpedagoger/speciallärare möter idag. Först då kan stöd och (vidare)utbildning organiseras för att möta behoven.

Ingår det i en större undersökning?

Studien är en del av mitt avhandlingsprojekt: ”On the Occupational Role of Swedish Special Educators: Exploring Changes in the Light of School Digitalization”.

Vad innebär resultaten?

Informanterna beskriver att vanligt förekommande arbetsuppgifter som att undervisa och kartlägga elever, handleda lärare och stödja skolors utvecklingsarbete har förändrats, eller utökats, till följd av digitaliseringen. Att arbeta som specialpedagog/speciallärare innebär numera ansvar och förväntningar som ställer ganska höga krav på kunskaper om hur digital teknik påverkar elevers lärande. Både på individ- och organisatorisk nivå.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Något som delvis förvånar är hur lite systematiskt stöd som finns kring specialpedagogernas/speciallärarnas arbete, både gällande digitaliseringen och i allmänhet. Yrkesrollen ser olika ut beroende på lokala förutsättningar – vilken examen/utbildning vederbörande har verkar spela väldigt liten roll.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Ja, den var spännande att göra eftersom jag fick djupdyka i vissa resultat som mina tidigare studier visat.

Referens

Holmgren, M. (2025). Between gadgets and goals : a study of special educators’ work activities in digitalized school contexts. Cogent Education, 12(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2025.2551394

Senast uppdaterad: 2025-09-02