"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Modalities of pedagogic practice in K-12 remote teaching contexts – a Bernsteinian analysis

Education Inquiry

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om vilka former för undervisning som de utmärkande dragen för fjärrundervisning (lärarens fysiska separation, sammanflätning av digitala och fysiska rum, handledares närvaro i klassrummet med eleverna) för med sig i undervisningen, och vad det betyder för arbetsfördelning mellan lärare och handledare och ytterst för elevernas kunskapsinhämtande och socialisation.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Ämnet är viktigt eftersom det finns en avsaknad av studier inom forskningsfältet distans- och fjärrundervisning på grundskole- och gymnasienivå som utforskar vad formatet för undervisningspraktiken betyder för undervisningens genomförande. Denna studie bidrar dessutom till forskningsfältet genom att data handlar om fältanteckningar från klassrumsobservationer och informella samtal eftersom det oftast rör sig om intervjuer eller enkäter.

Ingår det i en större undersökning?

Ja, artikeln ingår i mitt doktorandprojekt där den bidrar med kunskap och förståelse kring de pedagogiska processerna i undervisningen på mikronivå. I avhandlingen diskuteras artikelns resultat i relation till andra artiklar i projektet som utforskat policyregleringen av fjärrundervisning på makronivå, dvs. styrning av undervisningspraktiken.

Vad innebär resultaten?

Resultaten innebär att läraren behöver ha en stark inramning av sin undervisning eftersom undervisningspraktikens utmärkande drag underminerar inramningen totalt sett. Detta för med sig att eleverna behöver ta lite mer ansvar för sin inlärning. I detta har handledaren en central roll att skapa goda förutsättningar för lärarens undervisning genom att säkerställa en lugn lärandemiljö, och ge support åt både lärare och elever av olika slag. En slutsats att läraren och handledaren har lika stor men olika betydelse för elevernas socialisation i fjärrundervisning.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Det var lite förvånande att i observationerna se så många olika former för undervisning, och hur olika slags arbetsfördelning mellan lärare och handlare påverkade undervisningen.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det som var spännande med studien var dels att genomföra observationerna, dels att operationalisera Bernsteins teoretiska ramverk med sina olika teoretiska begrepp. Det var en svår analys som tog lång tid att göra, där en bidragande orsak var att det teoretiska ramverket inte tidigare tillämpats på fjärrundervisning.

Referens

Skog, S. (2025). Modalities of pedagogic practice in K-12 remote teaching contexts – a Bernsteinian analysis. Education Inquiry. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/20004508.2025.2518676

Senast uppdaterad: 2025-06-27