Publicerad: 2022-03-09

Anton kombinerar frihetstörst med jakten på trygghet

PORTRÄTT Anton Östlund från Sollefteå har liksom gått varvet runt. Efter några år i förskingringen valde han att flytta hem till Höga kusten, där han också träffade sin sambo. Distansstudier har gjort att han kan studera på socionomprogrammet samtidigt som han får utrymme för sitt stora intresse: skidåkning.

Text: Linn Stolt Hansson
Bild: Matthew Gormely

Hur kommer det sig att du sökte till socionomprogrammet?

– Jag kände att det var dags att försöka få en trygghet på arbetsmarknaden. Tidigare har jag bland annat haft timanställningar och jobbat som frilans. Nu ville jag hitta ett yrke där jag har möjligheten till en fast anställning. Jag funderade länge på att hitta ett arbete där man jobbar med människor och kan göra skillnad. Socionomprogrammet kändes som en intressant utbildning som kan leda till ett socialt yrke där jag får jobba med just det, människor.

Anton valde distansstudier för att ha kvar sin vardag

Att börja plugga kan faktiskt innebära att du kan flytta närmare vänner och familj. Efter flera år i olika städer flyttade Anton hem till Sollefteå och sökte en distansutbildning som gav honom möjlighet att fortsätta leva sitt liv där.

Varför sökte du utbildningen på distans och inte på plats?

– Det kändes naturligt. Jag hade inte bott hemma i Sollefteå på över tio år, jag hade precis flyttat tillbaka och börjat sätta upp en vardag här. I och med att jag flyttade hem träffade jag också min nuvarande sambo, och då blev det ett självklart val att stanna kvar och söka utbildningar på distans. Genom det kunde vi bygga ett liv tillsammans här.

– Jag hade kanske sökt utbildningen på plats om jag inte hade något som höll mig kvar i Sollefteå. Men jag tycker att distansstudier fungerar bra och jag har egentligen inget annat att jämföra med. Informationen finns lätt tillgänglig på Umeå universitets plattform och det är enkelt att få svar om man har några frågor.

Hur gör du för att hitta motivation till studierna när utbildningen inte är bunden till ett fysiskt campus?

– Att kunna få ett jobb i framtiden och att studierna ska leda någonstans är min morot. Skulle jag börja sakta ner eller strunta helt i plugget så går all den tiden jag redan har lagt ner förlorad. Det fungerar som tillräcklig motivation för mig.

Vad är ditt tips till någon som funderar på att plugga på distans?

– För att plugga på distans behöver man ha disciplin till att kunna sitta hemma och läsa studiematerialet. Man behöver ta sig tiden, lägga ner den tiden det tar och inte tro att man kan slappna av. Ansträng dig och kasta inte bort den tiden du redan har lagt ner på att studera. Få den att räknas!

Har du något trick för att klara av att hålla disciplinen du pratar om?

– Det är lite jobbigt att vara hemma – det är för mycket som distraherar där. Så jag får lägga upp strategier. Jag brukar försöka åka i väg. Det kan vara att åka någonstans utan tv eller andra distraktionsmoment så att jag kan fokusera fullt ut.

Vilka för- och nackdelar ser du med distansstudier?

– Största nackdelen är att man inte får samhörigheten och upplevelsen av att vara på plats. Men det får man räkna med när man söker en utbildning på distans. Fördelarna väger upp, skulle jag säga. Att man kan fortsätta ha sin vardag hemmavid. Man får friheten att lägga upp sina dagar lite som man vill. Har man många förinspelade föreläsningar, som på min utbildning, kan man planera sin för- och eftermiddag utefter det.

Vad hoppas du kunna göra i framtiden?

– Att komma i gång och jobba så jag kan börja betala tillbaka mina studielån. Men framför allt vill jag bygga vidare på min kommande socionomexamen för att sedan bli psykoterapeut. Där planerar jag att stanna. Jag ser fram emot att få arbeta med människor och förhoppningsvis göra nytta för andra.

Fakta om Anton Östlund

Namn: Anton Östlund