Publicerad: 2019-04-01 Uppdaterad: 2022-11-01, 15:27

Daniel är intresserad av frågor om psykisk ohälsa

PORTRÄTT - Jag är intresserad av frågor om psykisk ohälsa som är en dold funktionsnedsättning och ett folkhälsoproblem, säger Daniel Svensson, student på arbetsterapeutprogrammet.

Varför sökte du till arbetsterapeutprogrammet?

När jag bodde i USA jobbade jag med barn med autism och ADHD. Då kom jag i kontakt med arbetsterapi eftersom det finns arbetsterapeuter på alla skolor där, och jag blev intresserad.

Jag gjorde också ett test på Umeå universitets webbsida och det visade att socionom, sjukgymnast, arbetsterapeut och beteendevetare kunde passa mig. Det blev en bekräftelse för mig och hade en stor påverkan på mitt val.

Många associerar arbetsterapeut med hjälpmedel och äldre, men det är så brett – man kan jobba på skola, inom psykiatrin, på vårdcentraler, som konsult osv.

Vad tycker du om utbildningen?

Jag går i första kullen på det nya reviderade programmet och jag tycker att de har lyckats med upplägget och att föra in kreativitet i utbildningen. Det löper en röd tråd genom utbildningen och man har kopplat ihop ämnen som hör samman teoretiskt och praktiskt.

Det finns också möjligheter att studera utomlands som utbytesstudent eller göra VFU praktiken utomlands. Jag har själv funderat på att göra praktik i Tanzania.

Hur kommer det sig att du valde att studera i Umeå?

En kompis har läst arbetsterapeutprogrammet i Umeå och talat mycket gott om programmet. Jag hade också förstått att arbetsterapeutprogrammet i Umeå är ett av Sveriges bästa och att Umeå universitet är ett bra universitet.

Hur upplever du Umeå som studentstad?

Umeå är annorlunda jämfört med hemma i Örebro. Det är en avslappnad stämning och det finns folk från hela Sverige och alla sitter i samma sits. Det finns många arrangemang här, staden expanderar och det är nära till centrala stan från universitetet.

Vad är dina framtidsplaner efter utbildningen?

Jag funderar på att studera vidare till psykoterapeut. Jag är intresserad av att jobba med frågor som rör hur psykisk ohälsa påverkar livet och vardagen. Psykisk ohälsa är en dold funktionsnedsättning och ett folkhälsoproblem. Jag tror att arbetsterapi och psykoterapi kan bli en mycket bra kombination.

Det är också bra att vi i Sverige får en examen med internationell standard, så att vi har möjligheten att göra internationell karriär.