Publicerad: 2021-06-03

Drivkraften i labbet: Tålamod övervinner allt!

PORTRÄTT Möt Anette Berglund, laboratorieassistent vid kirurgens forskningslabb vid Translational Research Center som berättar om sina första 38 år vid Umeå Universitet samt om vilka tjusningar och utmaningar arbetet bjuder på till vardags.

Text: Linnéa Höök
Bild: Privat

Anette Berglund har en lång och trogen tjänst bakom sig på Umeå Universitet. 38 år har det hunnit bli - och ännu finns nya projekt och nya utmaningar att lösa vid horisonten. Trots pandemin så pågår arbetet vid forskningsnätverket i hus 6M på Norrlands Universitetssjukhus som har givits namnet Translationellt forskningscentrum.

Vägen till Umeå Universitet

Anette växte upp på en bondgård i Västernorrland intill Höga Kusten. Efter examen som laboratorieassistent med histopatologisk inriktning 1982 ledde vägarna mot Umeå Universitet. 1983 påbörjades anställningen på Anatomen hos Anders Berg och Sten Hellström. Under kommande år arbetade Anette med bland annat djurförsök, elektronmikroskop, cellodlingslabb, mörkerrumsarbete och fotomontage. Sedan i och med teknikens utveckling kom CD-skivan, då det blev det mycket databearbetning istället. –Ha,ha låter väldigt ålderdomligt! säger hon själv när hon blickar tillbaka.

År 2000 sökte Anette nytt jobb vid enheten för kirurgi vid institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap hos Peter Naredi, och där är hon kvar än idag. I Umeå har de alltid trivts, det har nu hunnit gå 33 år sedan flytten till Täfteå tillsammans med maken där de senare fick två döttrar. Fritiden spenderas helst ute i naturen för långa promenader, med att umgås med familjen eller bejaka det stora sportintresset.

En typisk dag på labbet

Arbetet i labbet är komplicerat och består av flera olika moment beroende på vilket forskningsprojekt som är aktuellt. Då vi bad Anette beskriva en typisk dag lät det så här.

–Mitt jobb består av flera steg. Jag tar emot vävnad ifrån främst lever och pancreas ifrån operation som samlas i vår biobank. Sedan ska vävnaden bäddas in i paraffin eller frysas i flytande kväve -190 grader. Materialet snittar jag sedan 4-5 µm tunna snitt. Sedan ska dom infärgas med olika antikroppar. Den frysta vävnaden snittar jag i en kryostat som är -20 grader. Ofta färgas dom med fluorescerande antikroppar. Bilderna scannas in för granskning.

–Jag snittar många preparat som vi lånar från Biobank norr. Tissue microarray (TMA) innebär att man tar 1mm stans från en granskad tumör i en paraffinkloss. Så samlar man ca 60-70 stansar i en ny paraffinkloss som sedan snittas färgas. Då kan man skräddarsy en egen kloss, med specifikt till exempel pancreastumörer.

Drivs av problemlösning

På frågan vad som är drivkraften i Anettes arbete svarar hon: Tålamod!
– Drivkraften är att hitta lösningar på problem i processer. Tålamod krävs! Jag fick ärva en skylt av en kollega där det står Tålamod övervinner allt!

Andra problem som dykt upp i rådande pandemi har inneburit oro över smitta och frustration över den snabba digitaliseringen av delar av arbetet. Merparten av arbetsuppgifterna kan av förklarliga skäl inte skötas hemifrån så därför har rutiner skapats för att minimera risken för smittspridning på TRC. Så med rätt åtgärder kan det viktiga och tålamodskrävande arbetet fortgå för Anette och hennes kollegor.

Snabba fakta

Titel: Laboratorieassistent