Janica Jokela
Publicerad: 2024-01-30 Uppdaterad: 2024-02-07, 11:47

Forskar om språkpolicy och planering med inriktning på meänkieli

PORTRÄTT Sedan höstterminen 2022 är Janica Jokela doktorand vid Institutionen för språkstudier där hon forskar om språkpolicy och planering med inriktning på meänkieli. Vid sidan av doktorandstudierna läser hon också kurser i språket. Intresset för minoritetsperspektiv har funnits från barndomen och hon är även lärare i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning.

Bild: Hans Karlsson
Janica Jokela

– Befolkningen har olika erfarenheter och det är viktigt att lyfta minoritetsperspektivet och att hitta strategier i skolan för att bevara minoritetsspråk till kommande generationer.

Janica är uppvuxen i mellersta Sverige där hon gick i tvåspråkig grundskoleundervisning på svenska och finska fram till årskurs 6.

– Med familjen talade jag en nordfinsk dialekt från den finska sidan av Tornedalen som har många likheter med meänkieli.

Skollagen förstärker rätten till minoritetsspråk

Rätten till meänkieli i förskolan förstärktes 2019 genom att regleringen överfördes till skollagen. Kommuner inom förvaltningsområden för meänkieli, finska och samiska ska erbjuda språken i förskolan om vårdnadshavarna begär det. Janicas material baseras på förskolor där en del familjer har som ambition att föra språket vidare, medan andra vill återta språket.

– Förskola och skola är viktiga platser där barn kan få möjlighet att lära sig, utveckla och använda meänkieli, och även lära sig om sin kultur och sitt ursprung. Tornedalingar, kväner och lantalaiset har osynliggjorts länge i Sverige, så det är viktigt att familjer har möjlighet att välja meänkieli i förskola och skola om de önskar det.

Vilka utmaningar stöter du på?

– Det är olika utmaningar i olika skeden av doktorandstudierna. Just nu samlar jag in material så det är en utmaning när deltagarna är utspridda i landet, och att jag specifikt söker familjer som har barn i förskolor i vilka också språket finns.

Janica tillhör Arktisk forskarskola som har hållbar utveckling som tillägg till den arktiska inriktningen.

– Doktorander från olika discipliner tillhör forskarskolan vilket gör att vi får en inblick i varandras arbete. Att vara doktorand är både roligt och utmanande. Det är ett arbete som man aldrig är ledig ifrån så man behöver hitta strategier för att få det att fungera.

Minoritetsspråk ska skyddas och främjas

Sedan 2000 är meänkieli ett officiellt minoritetsspråk i Sverige vilket innebär att språket ska skyddas och främjas. Benämningen meänkieli är en sammansättning av två ord, meän kieli, som betyder ”vårt språk”, innan dess kallades det för tornedalsfinska eftersom språket har starkt fäste i Tornedalen men har historiskt också talats i Kiruna och Gällivare. Institutionen för språkstudier har sedan 2016 ett nationellt uppdrag att erbjuda utbildning i meänkieli.