Publicerad: 2023-03-10

”Jag har fått upp ögonen för möjligheten att jobba utomlands i framtiden”

PORTRÄTT Utlandsstudier i Amsterdam gav gastronomistudenten Andreas Dahl möjlighet att uppleva europeiskt krogliv.

Text: Elin Andersson

– Jag läste en kurs som heter Future of esports. Där studerade jag främst marknadsföring inriktad mot olika typer av esport- och sportföretag. Planen var först att läsa en kurs inom gastronomi, men tyvärr så blev den inställd. Eftersom jag redan var så inne på att åka till Amsterdam så jag valde en annan kurs som jag tyckte lät kul och intressant. Jag var där från mitten av augusti till slutet av januari, så ungefär ett halvår.

Andreas Dahl berättar att han valde Nederländerna eftersom det är likt Sverige på vissa sätt och eftersom kurserna verkade intressanta.

– Det tilltalade mig också att det är så pass internationellt i Amsterdam. Nu efter att ha bott där så är mitt intryck också att en stor del av befolkningen i Amsterdam kommer från andra länder och jag stötte nog aldrig på någon som inte pratade flytande engelska. Största omställningen med att läsa där var just det att prata och läsa engelska hela tiden, men det var jag självklart inställd på och efter någon vecka kom jag in i det så det. I min kurs var det mycket eget ansvar och en vanlig skolvecka hade jag bara 2 dagar med lektioner i veckan. Det var fler muntliga redovisningar som examinationsform än i Sverige, med någon typ av redovisning minst en gång i veckan, oftast i grupp dock.

– I Amsterdam ville jag och mina kompisar uppleva så mycket som möjligt av staden och landet, så vi testade på många olika restauranger, nattklubbar, barer och museum. Eftersom Amsterdam ligger nära många andra länder och det är billigt och enkelt att åka med buss eller tåg så passade jag på att resa runt lite i Europa. Det var också kul att åka runt i Nederländerna och kika på andra städer för att uppleva skillnaden mellan dem och Amsterdam. Erasmus fixade ofta också aktiviteter för internationella studenter som jag ibland gick på.

Det bästa med att plugga utomlands tycker Andreas Dahl var att få uppleva en ny kultur och alla nya vänner.

– Att leva i ett annat land och att prata och diskutera med andra människor från hela världen ger en nya perspektiv. Det får en faktiskt också att inse hur bra vissa saker med Sverige, sånt som man kanske inte hade uppskattat innan. Men, den här erfarenheten har absolut fått upp mina ögon för att testa på att jobba i något annat land än Sverige i framtiden.

Till den som funderar på utlandsstudier, men som kanske tvekar, hälsar Andreas Dahl att man ska våga prova!

– Är du sugen på att åka och har möjlighet att plugga utomlands men inte riktigt har bestämt dig, åk! Det är en del administrativa förberedelser att hålla koll på. Jag fick hjälp från både Umeå universitet och universitetet i Amsterdam, och det var också en del jag fick ordna själv inför utbytet. Men utöver det så förberedde jag mig inte speciellt mycket utan tog det mesta som det kom och det blev jättebra det med!

Andreas Dahl har tagit examen från Gastronomiprogrammet, inriktning mot kreativ matlagning, vid Umeå universitet.

–  Just nu bor jag i Piteå och jobbar som kock. Fram mot sommaren har jag dock tänkt ta mig ner till Stockholm. Där finns det mer jobbmöjligheter och det är en stad där det händer lite fler saker.