Bild: Mattias Pettersson

Publicerad: 2019-11-21

Hedersdoktor Denis Mukweges mission uppmärksammas på Orange Day

REPORTAGE Måndag den 25 november är det Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor – Orange Day. Denis Mukwege har tilldelats Nobels Fredspris för sitt oförtröttliga arbete för mänskliga rättigheter i allmänhet och mot sexuellt våld mot kvinnor i synnerhet. Han är sedan 2010 hedersdoktor vid Umeå universitet.

Våld mot flickor och kvinnor är ett utbrett folkhälsoproblem och är en allvarlig kränkning av de mänskliga rättigheterna. En av tre kvinnor i världen utsätts för våld under sin livstid. Denis Mukwege är chefsläkare vid Panzisjukhuset i östra delen av Demokratiska republiken Kongo och sedan 2010 är han hedersdoktor vid Umeå universitet. I december 2018 tilldelades han Nobels fredspris för sitt arbete mot det sexuella våldet mot kvinnor och barn i Kongo, ett land som genom historien benämnts som ”världens våldtäktscentrum”.

Under många år har Denis Mukwege behandlat tiotusentals kvinnor och barn som utsatts för sexuellt våld. På Panzisjukhuset, som Denis Mukwege också var med och grundade, har över femtiotusen kvinnor och barn fått vård. För sin kamp är han högt respekterad, hyllad och prisbelönt världen över. I hemlandet har han för många kommit att personifiera hoppet. År 2014 mottog han av Europaparlamentet det prestigefyllda Sacharovpriset som delas ut till personer som har gjort betydande insatser i kampen för mänskliga rättigheter.

Riskerar livet för att rädda andra

Denis Mukwege själv har länge levt under hot, via brev och telefon. I oktober 2012 trängde en grupp beväpnade män in i hans hem och höll familjen fången under vapenhot i väntan på att han själv skulle komma hem. Säkerhetsvakten som var i tjänst sköts till döds och Denis Mukwege fick kasta sig till marken för att undkomma kulorna. Både Denis Mukwege och hans familj klarade sig oskadda.

”Det är något särskilt med Umeå”

Umeå universitet har följt Denis Mukweges arbete i DR Kongo under många år. Ellinor Ädelroth, professor emerita vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, var den som först bjöd in honom till universitetet. Då för att redogöra för sin mission som är att göra allmänhet och makthavare i världen medvetna om vad som händer i östra Kongo.

– Dr. Mukwege har Umeå i sitt hjärta – ”det är något särskilt med Umeå” brukar han säga, berättar Ädelroth.

2018 var senast Denis Mukwege besökte universitetet. Då gav han en föreläsning i ett fullsatt Aula Nordica på temat Conflict-related sexual violence in the Democratic Republic of Congo and presentation of the holistic model of care for victims. Under besöket visades även dokumentärfilmen om Denis Mukwege: The man who mends women.

– Denis Mukwege är en välförtjänt mottagare Nobels Fredspris och vi ser fram emot att snart återse honom här i Umeå, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Orange Day den 25 november

Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor instiftades av FN:s generalförsamling år 1999 och ”Orange Day”-kampanjen startades år 2008 av FN:s dåvarande generalsekreterare. Orange Day är dagen då FN uppmanar hela världen att manifestera och uppmärksamma våld mot kvinnor. Som en ljus och optimistisk färg representerar orange en värld fri från våld mot kvinnor och flickor. I världen lyser kända byggnader i orange, människor bär något orange och engagerar sig genom att anordna event och manifestationer för att uppmärksamma våld mot kvinnor.

UN Women Sverige