Publicerad: 2018-10-05

Hedersdoktor Denis Mukwege får Nobels fredspris

NYHET Denis Mukwege, medicine hedersdoktor vid Umeå universitet, tilldelas Nobels fredspris 2018 för sitt arbete med att motverka sexuellt våld mot kvinnor och barn i östra Demokratiska republiken Kongo, och hans oförtröttliga kamp för mänskliga rättigheter. Han delar priset med den irakiska människorättsaktivisten Nadia Murad.

– Umeå universitet har följt Denis Mukweges arbete i DR Kongo under många år och är otroligt glada att hans viktiga arbete nu uppmärksammas. Han är en välförtjänt mottagare av årets fredspris och vi på Umeå universitet ser fram emot att snart återse honom här i Umeå, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

I ett land som genom historien har benämnts såväl ”Mörkrets hjärta” som ”Världens våldtäktscentrum” har Denis Mukwege, kirurg och gynekolog, kommit att personifiera hoppet. Han är sedan 1999 chefsläkare vid Panzisjukhuset i Bukavu i östra DR Kongo. Dr. Mukwege har under många år behandlat tiotusentals kvinnor och barn som utsatts för sexuellt våld.

Denis Mukwege är hedersdoktor vid Umeå universitet sedan 2010 och så sent som för ett år sedan besökte han Umeå universitets årshögtid. I samband med sitt besök i Umeå talade han om vägen till fred i Kongo och det arrangerades även visningar av dokumentärfilmen "The man who mends women" om hans liv och arbete.

– Dr. Mukwege har Umeå i sitt hjärta – ”det är något särskilt med Umeå” brukar han säga, berättar Ellinor Ädelroth, professor emerita/lungläkare och tidigare prefekt vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin. Hon befinner sig just nu i DR Kongo och arbetar med Dr. Mukwege på Panzisjukhuset.

Läs beskedet från Norska Nobelkommittén (på engelska)

Läs om Denis Mukwege

För mer information, kontakta gärna:
Ellinor Ädelroth
professor emerita/volontär vid Panzisjukhuset