Publicerad: 2022-01-31

Kvinnohjärtan i fokus för forskning

PORTRÄTT Sofia Erelund, doktorand på Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, har just hållit sitt Mittseminarie, med målet att disputera 2023–2024. Sofia har en förenad anställning hos klinisk mikrobiologi, men är också och universitetsadjunkt med undervisning på BMA. 1 dag i veckan arbetar hon kliniskt på Klinisk fysiologi, vid arytmienheten.

Text: Heléne Andersson
Bild: Anna Olsson

Du har just haft ditt Mittseminarie, berätta hur kändes det?

- Nervöst. Man börjar ju tvivla på sig själv, men när jag väl var där var det bra stämning. Det var bra samtal och jag fick tipset att fokusera på studierna där vi utfört HRV på två olika patientgrupper (RA och Kvinnor med ischemisk hjärtsjukdom) och att eventuellt göra en studie med där vi ska undersöka HRV hos post-covid patienter i avhandlingen. Så det var bra, säger Sofia.

Din forskning, berätta mer om den.

- Jag är biomedicinsk analytiker med inriktning mot klinisk fysiologi i grunden, så för oss är det i huvudsak själva metoderna och undersökningarna som är vårt ”huvudämne”. I den första forskningsplanen var tanken att jag skulle ta del av ett forskningsmaterial som de gjorde för 20 år sedan, som var tänkt som ett normalmaterial för klinisk fysiologiska undersökningar. Per Lindqvist har disputerat på en del av materialet, berättar Sofia.

Sofia berättar att det fanns rådata kring spirometrier, vilo-EKG, långtids-EKG som ännu inte analyserats i materialet och att det var där hon började.

- Vi ville se hur det ser ut i en subjektiv frisk population, säger Sofia.

I Studie 1 började de att tolka EKG, där det visade sig att det var 30% som hade avvikelser. Då valde de att jämföra deras data med annan normaldata.

I studie 2 jämförde de också sin data med liknande material, bland annat OLIN studierna. Den här gången tittade de på spirometrierna, lungfunktionen, hos framför allt norrländska kvinnor.

- Våra fynd liknade deras, säger Sofia. Vi kunde i vår studie verifiera resultaten från OLIN studierna och dessutom presentera en egen modell avseende åldersberoendet i lungfunktionsundersökningar i en norrländsk population. Vi kunde även konkludera att de referensmaterial man använder idag bör ses över och kan förbättras för den svenska befolkningen inom åldersintervallet 20–90 år.

Just nu inriktar sig forskningen på HRV, hjärtfrekvens variabilitet, där de valt att arbeta med en patientgrupp med reumatisk artrit (RA). Även denna studie påbörjades för 20 år sedan, men HRV datat och hur HRV ser ut hos patienter med RA är inte analyserad.

- Man har sett en ökad risk att personer med RA kan dö i kardiovaskulära sjukdomar, säger Sofia.

Parallellt med detta tittar de också på en studie om Kvinnohjärtan, där kvinnor som haft hjärtinfarkt eller ischemisk hjärtsjukdom delades in i två grupper. Den ena gruppen fick konventionell hjärtsjukvård hjälp och den andra fick KBT/stresshantering i 1 år. Nu vill de se vad som hänt och om det är någon skillnad.

Till syvende och sist jobbar ju hela kroppen som en enhet

Mycket av forskningen har varit material från 20 år tillbaka i tiden. Men även aktuella ämnen kan bli intressanta i forskningen och den kommande avhandlingen.

- Jag har fått frågan att göra HRV på post-covid patienter. HRV baseras på det autonoma nervsystemet, det innefattar från topp till tå hur kroppen styrs. Jätteintressant att se, för till syvende och sist jobbar ju hela kroppen som en enhet, säger Sofia.

Vad var det som gjorde att du fick upp intresset för att forska?

Dels var det en gammal kollega, Rolf Hörnsten, som var på mig eftersom min c uppsats också bottnade i råmaterialet. Han peppade mig att läsa en magister, säger Sofia.

Utbildningen gick inte i Umeå, utan vid Karolinska Institutet. Sedan blev Sofia antagen som doktorand. För ett tag sedan tog hon bort ett akustiskt neurom som gjorde att hon tappade hörseln på ett öra.

- Sedan jag blev döv på ett öra har det varit skönt att kunna kombinera klinik med forskning. Jag orkar mer när man får variera, säger Sofia.

Jag vill fortsätta inom utbildning och forskning

Sofias forskargrupp idag innefattar hennes huvudhandledare Urban Wiklund, biträdande handledare Bengt Johansson, Sandra Arvidsson och en ny docent från Strålningsvetenskaper som heter Nina Sundström.

Var ser du dig själv om 10 år?

- Jag hoppas ju att jag får fortsätta ha en kombinationstjänst, med att få ett lektorat efter disputation, och ha egna doktorander. Jag vill fortsätta inom utbildning och forskning. Jag vill vara med och forma våra nya biomedicinska analytiker som vi släpper ut i vården, det känns jätteroligt, säger Sofia.

När hon inte arbetar och forskar går mycket tid åt till familjen, sin man, deras två barn och deras fritidsaktiviteter.

- Både jag och min man är aktiva inom föreningslivet, det är kul men tar mycket tid, säger Sofia.

Ett annat stort intresse är trädgård och odling.
- Jag älskar att påta i trädgården och växthuset.

Förutom att odla grönsaker och vindruvor gillar Sofia blommor och att skapa rum i trädgården. Förra sommaren testade familjen dessutom på att ha så kallade ”corona-höns”.

- Men de fick flytta till en bondgård. Hönsen engagerade hela kvarteret som ringde och berättade var hönsen höll hus, skrattar Sofia.

När pandemin är över drömmer Sofia om att resa igen. En vision är att ta barnen till Europas alla huvudstäder under deras uppväxt. Annars lockar både Maldiverna och Mauritzius.

- Drömma får man göra, säger Sofia.

Snabba fakta

Namn: Sofia Erelund

Titel: Biomedicinsk analytiker och Universitetsadjunkt

Familj: Man, två barn på 9 och 12 år.

Läser just nu: Mari Jungstedt ”Den man älskar” (Åkte runt på loppisar i somras för att samla hela serien!)

Lyssnar helst på: Allätare, men det blir mycket Lars Winnerbäck, Eldkvarn, Peter Lemarc. Podd: Hälsorevolutionen.

Favoritfilm: Pretty Woman.