Bild: Mattias Petterssom, Foto: Mattias Pettersson (Foto: Mattias Pettersson (Photographer) - [None]

Publicerad: 2020-03-13

"Nu vet jag vad jag vill"

REPORTAGE Varje år kommer tusentals gymnasieelever från norra Sverige till Umeå universitet för att få en bättre bild av hur det är att studera här. För Åselebon Izabell Persson gjorde besöket på Öppet hus hela skillnaden – från att pausa studierna efter gymnasiet vill hon börja plugga vidare direkt. – Nu vet jag ju vad jag vill, säger hon.

Text: Johanna Fredriksson

Prova på arkeologi. Vad vet du om språk? Vill du skapa framtidens medicin? Testa att göra glass.

I Universum på Umeå universitet myllrar tusentals människor bland montrar och bord där utbildningar lockar till sig besökare med hjälp av alla sinnen. Från en scen spelas livemusik och armbryterskan Heidi Andersson utmanar till duell.

Det är Öppet hus, som anordnas av Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet varje år. Syftet är att öppna dörren på vid gavel för människor som står i startgroparna inför att studera på högskola – att presentera utbudet som finns, svara på frågor och ge en känsla för hur det skulle vara att studera. Under Öppet hus anordnas även 150 informationspass om utbildningar, föreläsningar om intressanta ämnen, guidade turer och en hel del annat.

Rekordmånga tackade ja

Under år 2020 hade 3700 elever från hela norra Sverige tackat ja till inbjudan, vilket var rekord. Åselebon Izabell Persson, som går Handels och administration på Malgomajskolan i Vilhelmina, var en av dem. Zion Holmberg, som går Estetik och media på Midgårdsskolan i Umeå, en annan.

Ingen av dem hade särskilt stor förkunskap om Umeå universitet.

– Det ligger i Umeå och man kan studera där, sa Izabell Persson om vad hon visste innan hon klev innanför dörrarna.

Ett brett schema

Inför besöket hade såväl Izabell som Zion gått igenom programhäftet och lagt upp ett dagsschema med rätt stor bredd. Zion ville kolla in Polishögskolan, industridesign och digital medieproduktion. Izabell var intresserad av Handelshögskolan, juristprogrammet och hur det skulle vara att studera utomlands.

Känns det som att den här dagen kunde hjälpa er att rikta in eller blev det mer rörigt?

– Det blev lättare tycker jag, säger Zion Holmberg.

– För innan så gick jag ganska mycket på utbildningens namn, men nu fick jag veta mer vad det handlar om, säger han och Izabell håller med.

Hon blev intresserad av något som hon inte alls hade räknat med.

– Jag har fastnat för journalistik och det trodde jag inte att jag skulle fastna för, så jag är glad att jag gick dit, säger hon.

Varken Izabell eller Zion hade särskilt höga planer på att studera vidare direkt efter gymnasiet innan Öppet hus-dagen. Izabells hade tänkt jobba inom handeln. Plugga vidare kunde hon göra senare, ifall hon ens skulle känna för det. Zion är skoltrött och längtar efter kreativitet. Han har dessutom planer på att utveckla ett eget företag med en kompis, så vidareutbildning får vänta lite.

Dagen hjälpte

Men efter en dag på Öppet hus lät det annorlunda.

– Jag blev mer sugen på att plugga direkt. Jag tycker att det lät så jävla intressant så nu vill jag bara läsa de extra kurser jag behöver för att ta mig in, säger Izabell.

Jag har mycket planer för livet.

– Jag blev mer säker på vad jag vill plugga men jag vill fortfarande plugga senare. Jag har mycket planer för livet, säger Zion.

Vad tycker ni om upplägget av dagen?

– Jag är glad att jag kom hit för det är svårt att läsa om sånt här på internet. Det är mycket lättare att förstå om man lyssnar på någon som är passionerad, säger Zion.

– Här kan jag prata med människor och ställa de frågor jag har. Texter är bra för vissa, men jag som inte orkar hålla koncentrationen är hellre på det här och får testa praktiskt, jag får höra människor tala, jag kan fråga. Det blir mer på riktigt än när jag läser, säger Izabell.

Vilken känsla har ni fått för Umeå universitet?

– En bra känsla. Det är en väldigt stor omställning att gå från Malgomajskolan till det här. Men det känns som att det är en sån härlig atmosfär här så det känns inte så jobbigt, säger Izabell och Zion gillar hur skolan är uppbyggd.

Det är en sån härlig atmosfär här så det känns inte så jobbigt.

– Även om det är ett gigantiskt universitet så är den mer uppdelad och det tycker jag är bra. Små utrymmen där man kan connecta med folk vara lite mer sig själv, det främjar mer kreativitet och är mysigare, säger Zion.

– Och det är mycket lättare att hitta än jag trodde innan.

Båda två bär med sig en känsla av att människor på Umeå universitet verkar ha en passion och ett eget driv och intresse av att studera.

– Det är inte den här tjatiga att jag gör det här för att jag måste utan jag gör det för att jag vill, för att jag tycker att det är kul, säger Izabell.

Vad var bäst under dagen?

– Att träffa folk. Dels dem som studerar och jobbar här. Men också dem som från min gamla skola som går andra gymnasium och höra vad de tycker och tänker och inspireras av dem, säger Zion Holmberg.

– Att jag ens tog mig hit. Det bästa är att jag hittat något som jag tycker är kul, som jag känner att jag vill plugga till. Annars har det varit så flummig, att jag tänkt att jag nog vill plugga sen, men nu vet jag ju vad jag vill, säger Izabell Persson.