Publicerad: 2023-11-02

Nya namn i Umeå centrum för funktionshinderforsknings styrgrupp

PORTRÄTT Tre nya personer har valts in i UCFFs styrelse: Bianca Byring, Cristine Byfgdén och Fredinah Namatovu, vi låter dem berätta lite mer om sig själva och vilka förväntningar de har på arbetet i UCFFs styrgrupp.

Hej Bianca Byring!

Vem är du?

Bianca Byring heter jag, alumni från Umeå universitet, har magisterexamen i kulturgeografi. Inriktningen jag gick var samhällsplanering. Har länge arbetat som kollektivtrafikstrateg vid Region Västerbotten med tidvis mycket arbete kring tillgänglighet för alla i kollektivtrafiken. Har också följt forskningen inom kollektivtrafiks- och mobilitetsområdet och tidvis haft kontakt och samarbeten med universitet, högskolor och enskilda forskare. Dessförinnan arbetade jag som konsult i Umeå och i Esbo, Finland. Har tre barn och en mängd med hobbies och intressen.

Vad arbetar du med?

Sedan början av september arbetar jag som strategisk utvecklare för tillgänglighets- och rättighetsfrågor och tar därmed vid efter Elisabeth Nilsson som tidigare varit medlem i UCFF:s styrelse.

Hur ser dina förväntningar ut på arbetet i UCFFs styrelse?

Att till en början lyssna och förstå vad jag ingår i för sammanhang. När jag är mer varm i kläderna, bidra bland annat med mitt resande- och mobilitetsperspektiv i diskussionen om funktionshinderforskningen. Ser också fram emot att få ta del av och göra inspel i pågående eller planerade, gärna tvärvetenskapliga projekt. Allra mest ser jag fram emot att lära mig mycket nytt om det sociala området, många andra områden, och universitetsvärlden.

Hej Cristine Bygdén!
Vem är du?

Jag heter Christine och jag är anställd som verksamhetsutvecklare inom Habiliteringscentrum från och med 22 maj. Jag kommer ifrån Umeå och bor här i stan med min man Lars och våra två tjejer. Jag trivs bäst att arbeta med övergripande verksamhetsfrågor så det är bakgrunden till att jag sökte denna tjänst.

Vad arbetar du med?

Som verksamhetsutvecklare ingår jag i Habiliteringscentrums stab/ledningsgrupp och jag kommer att arbeta med strategiska frågor både internt och externt. Jag är socionom och gick ut Socionomprogrammet 1994. Redan vid mitt jobb inom Socialtjänsten kom jag i kontakt med många ungdomar med framför allt autismspektrumtillstånd så där väcktes mitt intresse för målgruppen. Jag arbetade sedan som kurator vid Barn och ungdomshabiliteringen 2002 tom 2018 då jag bytte tjänst till handläggare vid Patientnämnden. Jag har även under 1 års tid parallellt arbetat halvtid med ett projekt vid Folkhälsoenheten, Region Västerbotten, som handlade om hälsofrämjande och förebyggande insatser för barn/ungdomar i Västerbottens län. Detta med inriktning på första linjens verksamheten (11-punktsprogrammet).

Hur ser dina förväntningar ut på arbetet i UCFFs styrelse?

Än så länge är allt på jobbet, som du förstår, så nytt och lite abstrakt men jag ser fram emot att i samverkan bidra till att synliggöra funktionshinderfrågor.

Hej Fredinah Namatovu!

Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Fredinah Namatovu och arbetar som lektor vid institutionen för epidemiologi och global hälsa. Jag är huvudansvarig för det VR-finansierade projektet RESPOND (Rethinking access and utilization of reproductive healthcare, and domestic violence services among women with disabilities in Uganda). Projekts syftet är att identifiera sätt att förbättra den reproduktiva hälsovården för kvinnor med funktionsnedsättningar som utsatts för våld in nära relation i Uganda. Jag är också huvudansvarig för det s.k. DIS-IPV projektet (Disability and Intimate Partner Violence) som vill bidra med kunskap om samhälleliga stödinsatser när personer med funktionsnedsättning utsätts för våld i nära relationer i Sverige.
Jag medverkar även i DISTIME forskningsprojektet som finansieras av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Projektet studerar riskfaktorer för funktionsnedsättningar och följder för hälsan längs levnadsbanan och hur människor med funktionsnedsättningar idag upplever sitt åldrande och sin framtid.

Vilka förväntningar har du på arbetet i UCFFs styrgrupp?

Jag vill bidra till diskussioner om funktionsnedsättning utifrån mina erfarenheter och min egen forskning och kunskap. Ser även fram emot att i t.ex. seminarier och workshops träffa andra forskare och aktörer med intresse för funktionshinderfrågor. Det är också ett mål att kunna identifiera och diskutera viktiga frågor som berör personer med funktionsnedsättning i olika delar av samhället.