Publicerad: 2021-03-22

Nybliven professor emeritus blickar tillbaka på ett rikt yrkesliv

PORTRÄTT Möt Ulf Björnstig, nybliven professor emeritus i kirurgi. Det var tur att flygvapnet inte var intresserade av närsynta piloter - för det bidrog till att Ulf nu varit verksam vid Umeå Universitet till och från sedan omkring 1975. I detta porträtt får vi höra mer om en över 40 år lång karriär inom bland annat katastrofmedicin och trafiksäkerhet - och om hur flygplanen hänger med än idag.

Text: Linnéa Höök
Bild: privat

Ulf Björnstig är uppväxt i landningsvarvet till F13 i Norrköping och var helt inriktad på att bli pilot – vilket gick om intet eftersom Flygvapnet inte ville ha närsynta piloter så han fick bli flygingenjör istället. Han fick där bland annat arbeta med självsvängningsegenskaperna i Viggens styrsystem, samt bli bevandrad i området strålfysik. Sedan bytte Ulf bana vid 27 års ålder och började läsa medicin i Umeå vilket blev starten på en lång och intressant karriär.

Forskning med fokus på bland annat trafiksäkerhet

-Jag har kombinerat teknik och medicin inom traumatologi, skadeprevention och katastrofmedicin. Olika typer av fordons/trafikrelaterade händelser har utgjort en betydande del av min forskning, varvid olika tekniska lösningar som bidrar till att lösa olika problem som exempelvis mitträcken, säkrare bilar, airbags, alkolås och fartkameror utgjort intressanta lösningar. Min forskningsaktivitet bidrog sannolikt till att jag utsågs till Trafiksäkerhetsdirektör i Vägverket, vilket jag var åren 1998-2000, dvs då den av Riksdagen 1997 beslutade Nollvisionen skulle genomföras i praktiken. En utmanande uppgift, men med stark support från statsmakten. Vägverket hade en ram på cirka 1,5 miljard/år att spendera på trafiksäkerhetsåtgärder i början av 2000 talet om jag minns rätt.

- Största utmaningen var genomförande av Nollvisionens tankar framförallt i en något rigid och konservativ församling som Vägverket. Man kände sig nog inte delaktig i Nollvisionsprocessen, som politiskt hade gått rekordfort genom att dåvarande kommunikationsministern Inez Uusmann snappat poängen och kvickt drev fram Riksdagsbeslutet hösten 1997.

Uppbyggnad av KcKM, kunskapscentrum för katastrofmedicin

- Jag har de senaste decennierna fokuserat mer på hantering av stora skadehändelser och katastrofer och därvid i samverkan med Socialstyrelsen haft förmånen att kunna bygga upp Kunskapscentrum för katastrofmedicin vid vår institution, samt utvecklat kursen i katastrofmedicin (1 termin) inom programmet för Internationell kris och konflikthantering. Fram till idag har ungefär 600 studenter utbildats, varav många finns på fina positioner runt om i världen, liksom inom svensk krisberedskap.

- Mitt yrkesliv som medarbetare på Umeå Universitet har erbjudit en inspirerande omgivning med bra handledare både vetenskapligt och innovativt, det vill säga med förmåga att se möjligheter och tänka ”outside the box”. På senare decennier har jag känt värdefullt stöd från mina närmaste chefer.

Forskning som bidragit till livsviktiga kunskaper inom trafiksäkerhet

- En av höjdpunkterna har varit att min tidigare doktorand Mats Lindkvist lyckades kombinera medicinsk och ingenjörsvetenskaplig kunskap när det gällde skademekanismen vid dödliga frontalkrascher med personbil av small overlap-typ (dvs när bara en yttre del av fronten träffas). Han visade att människokroppen i dessa snabba förlopp beter sig som en påse vatten och inte som en metallstruktur som testdockorna hade. Trafiksäkerhetsverket i USA beställde 50 avhandlingar. I USA utformade man sedan ett krockprov i början av 2010-talet. I detta prov fallerade ett flertal europeiska och amerikanska kvalitetsbilar som tidigare förnekat denna problematik. Det lyckliga slutet är dock att vid förnyad testning efter ett par år hade man genomgående åtgärdat detta problem – vilket sannolikt räddat livet på väldigt många.

Ifall Ulf får ge ett råd till blivande forskarkollegor så är det följande: Forskning ger en öppning mot världen. Även i lilla Umeå kan man med ett innovativt och välstrukturerat angreppssätt prestera på hög internationell nivå.

Flygintresset har hängt med hela livet

-Jag tog mitt första segelflygcertifikat när jag var 17 år och flög sedan rätt mycket privat till drygt 50-årsåldern. Jag fick möjligheten i Kissimmee, Florida för några år sedan att flyga en Mustang – ett av andra världskrigets häftigaste stridsflygplan. Se bild nedan. Det var en höjdarupplevelse!

Ser fram emot framtiden med mer tid för annat

- När jag nu övergår till att vara professor emeritus hoppas jag ha tid för att
ta bättre hand om mina tre veteranbilar och tre veteranmotorcyklar samt bygga modellplan, vilket jag gjorde mycket som ung. Jag ser även fram emot att få mer tid att läsa Illustrerad vetenskap, astronomilitteratur och deckare.

Nu är jag äntligen pensionär – jag har upplevt alla institutions/enhetschefer i kirurgi vid Umeå universitet sedan läkarutbildningens start – och tycker kvalitén blivit bättre med åren.

Snabba fakta om Ulf

Namn: Ulf Björnstig
Ålder: 78 år
Titel: Professor Emeritus inom kirurgi
Antal år på UmU: Av och till sedan 1975
Lyssnar helst på: För tillfället är Miley Cyrus – ”Heart of Glass” min favorit, samt Lady Gaga och Elton John som verkar ha himla roligt när de matchar varandra i ”Artpop” – se klipp på Youtube här!
Favoriträtt: Renskav med potatismos och lingon
Bästa egenskap: Tålamod
Gör mig glad: Mina barn och barnbarn
Okänd färdighet: Hyfsad snickare och husmålare