Publicerad: 2023-09-07 Uppdaterad: 2023-09-11, 11:39

Pris till Umeåforskare vid Kirurgveckan

PORTRÄTT Kirurgveckan 2023 arrangerades i år i Örebro. Flera av forskarna vid Umeå universitet fanns på plats, och Ioannis Gkekas prisades för sin posterpresentation.

Bild: David Renman

Kirurgveckan 2023 har just gått av stapeln. Du var där och hade en posterpresentation. Hur kändes det?

– Vi hade 2 posterpresentationer, en av dem fick priset för bästa translationella abstract. Samtidigt fick jag resestipendiet från SFÖAK så att jag kan resa till OSLO och vara med några veckor så att jag kan utveckla mina kirurgiska kunskaper.

Ditt arbete fick också pris för bästa translationella abstract, grattis! Berätta, vad handlade abstractet om?

– Abstractet kommer från det sista och största arbete i min doktorandprojekt. Det handlar om en subkategori av patienter med tjock-och ändtarmscancer som tyvärr visar högre benägenhet för andra typ av cancer.

Vad betyder priset för dig?

– Priset betyder att vi är i rätt spår och att vi absolut borde fortsätta kampen mot cancer.

Vilken bakgrund har du? Utbildning?

– Jag läste medicinskola i Thessaloniki. Min AT-tjänst gjorde jag i Arvidsjaur, och min ST i Gällivare och Sunderbyn. Var på en Fellow på Karolinska Huddinge, och doktorand thesis Umeå juni 2021. De senaste 5 åren har jag arbetat som HPB kirurg vid Kirurgcentrum NUS.

Vad handlar din forskning om?

– Min forskning handlar om en minoritet av patienter med tjock-och ändtarmscancer som visar ett annorlunda förlopp än den klassiska. Vi hittar att såna patienter har bättre prognos och sämre respons till kemoterapi.

Vad driver dig i din forskning? Varför valde du att börja forska?

– Drivkraften till forskningen är förstås mitt intresse för mitt jobb och min vilja att studera cancer och bidra med kampen mot sjukdomen. Jag började forska så att jag kan förstå vad alla studier som vi följer i kliniska praxis betyder. Sedan har jag ett personligt intresse till cancersjukdom och ville fördjupa mina kunskaper till sjukdomen.

Hur ser framtidsplanerna ut?

– Inom forskningen finns det bara en väg och det är att fortsätta forska vidare så att vi kan bidra till en bättre cancervård. Personliga planer är att försöka vara så mycket det går med min 4 månaders pojke Nikos och hans mor Clara.

Vad gör du helst när du är ledig?

– Gungar Nikos och promenerar bredvid Umeå älv med honom och Clara. Lagar mat, träffar kompisar och reser.

Snabba fakta

Titel: ”Greken”. Eller rätt sagt MD, PhD, kirurg Överläkare

Ålder: 42 år om en månad

Antal år på Umu: 9 år

Bästa egenskap: Aldrig ge upp och vara där för de som behöver mig

Gör mig glad: Nikos och Claras leenden, ljumma vindar i Grekland augusti månad och när mina patienter går hem.

Gör mig arg: Att inte kunna hjälpa mina patienter.

Favoritcitat/motto: ”Impossible is nothing” och ”det ordnar sig”