Publicerad: 2020-09-03 Uppdaterad: 2022-10-20, 08:59

Rutinerad pedagog får terminens ros

PORTRÄTT Vi gratulerar Pontus Karling, som fått Terminens ros från sina studenter för sina insatser på Läkarprogrammets termin 5, där han undervisar på kursen Klinisk förberedelse. Det lär vara tredje gången han tilldelas denna trofé och vi undrar förstås vad som är hemligheten.

Text: Kristina Lindblom
Bild: Privat bild

Vilken bakgrund har du? Hur hamnade du på Umeå universitet?

- Jag är uppväxt i Linköping och tog läkarexamen vid Hälsouniversitet i Linköping 1994. Min farbror bodde i Umeå och jag sökte mig delvis därför till Umeå och fick ett vikariat på Gastroenterologen där jag sen blev kvar.

Pontus disputerade på samspelet mellan hjärna, stress och tarm och de senaste åren har han främst forskat inom området inflammatorisk tarmsjukdom (sjukdomar som Ulcerös kolit och Crohns sjukdom).

Vad är på gång just nu?

- För tillfället håller vi på att skörda data och slutföra projekt inom biobankstudier där fokus ligger på blod som patienter med inflammatorisk tarmsjukdom lämnat flera år innan diagnos. Under året har vi också sammanfattat ett projekt kring hemmonitorering och självtest av fekalt kalprotektin på patienter med inflammatorisk tarmsjukdom.

Igen, grattis till "Terminens ros"! Hur kommer det sig att du började med undervisning?

- Tack. Jag gick i en av det första kurserna på läkarprogrammet i Linköping som använde sig av problembaserat lärande (PBL) utifrån en modell från MacMaster i Kanada. Jag trivdes bra med den pedagogiken där en stor del av undervisningen byggde på att vi studenter lärde av varandra. Jag har alltid tyckt att interaktionen med studenter på avdelning varit roligt. I och med regionaliseringen av läkarprogrammet vid Umeå Universitet så fick jag i uppdrag att vara med att ta fram en kurs i klinisk förberedelse på termin 5. Den kursen har jag nu genomfört 44 gånger (22 terminer).

Vad är det som driver dig i ditt arbete?

- Trots att det kan verka enformigt att göra samma kurs om och om igen så blir jag fascinerad över varje ny kull av studenters nyfikenhet och entusiasm. Och jag blir fortfarande förvånad över hur mycket unga människor kan lära sig under den korta tid jag följer dem på programmet.

Hur tycker du att omställningen på grund av Coronapandemin varit då mycket av undervisningen bedrivits på distans?

- Eftersom tyngdpunkten i den kurs jag undervisar bygger på möten, interaktion samt även innehåller statusövningar där studenterna undersöker varandra, så blev den hastiga nedstängning av den traditionella undervisningen inte helt optimal. Vi lyckades skapa några nya moment som vi kanske kan nyttja även i framtiden. Men poängen med att vara lärare för mig är mötet med studenten vilket jag tycker blir hämmat av digital undervisning.

Har du något drömprojekt som du vill förverkliga?

- Nej, egentligen inte. Nu handlar det att försöka sig hålla sig i form både psykiskt och kognitivt samt att främst ge tillbaka till de verksamheter (Region, Universitet och Familj) som bidragit till min utveckling.

Har du tips eller råd till blivande forskare/doktorander/lärare som du vill dela med dig av?

- Våga börja! Gräv där du står och nyttja gärna insamlat data och material, samt slutligen - acceptera att det ibland går trögt.

Vad gör du helst när du är ledig?

- Tränar, ser dokumentärer och serier.

Snabba fakta

Titel Docent och universitetslektor sen 2014

Ålder 55 år

Familj Gift och har tre söner