Publicerad: 2020-10-15 Uppdaterad: 2022-11-07, 09:06

Sömnapné och hypoxi efter kirurgi

PORTRÄTT Karl Franklin, professor i kirurgi med inriktning mot perioperativ vetenskap, forskar på förekomst av sömnapné bland patienter med cancer i tjock- och ändtarm. Preliminära analyser visar att sömnapné förekommer bland 80 procent av patienterna.

Bild: Mattias Pettersson

Vid obstruktiv sömnapné förekommer upprepade andningsuppehåll under sömn, där varje andningsuppehåll följs av ett kort uppvaknande och en sänkning av syresättning.

Karl Franklin har tidigare visat att sömnapné är vanlig bland kvinnor, att snarkning under graviditet ökar risken för graviditetshypertoni, att sömnapné är vanligt vid kranskärlssjukdom, särskilt nattlig kärlkramp, och en oberoende riskfaktor för slaganfall senare i livet.

Nu forskar Franklin på förekomst av sömnapné bland patienter med cancer i tjock- och ändtarm. Preliminära analyser visar att sömnapné förekommer bland 80 procent av patienterna. Efter kirurgi fick patienterna en sänkning av lungfunktion och syresättning (hypoxi).

Franklin söker nu efter orsaken till dålig syresättning efter kirurgi samt om CPAP mot sömnapné även kan förbättra syresättning och dålig lungfunktion efter kirurgi.

Franklin forskar även på trauma i samarbete med University of KwaZulu-Natal i Pietermaritzburg, Sydafrika.

Om Karl Franklins forskning

Biografi

Karl Franklin föddes 1954 i Stockholm och växte upp i Luleå̊ där han tog studenten. Graduerade även från high school i Detroit. Han läste medicin vid Umeå universitet, tog läkarexamen 1982 och disputerade 1997 om effekter av sömnapné på hjärtat och hjärnan. 1992-2009 byggde han upp ett sömnlaboratorium och en andningsenhet för sömnapné och hemrespiratorbehandling vid Norrlands universitetssjukhus och startade en egen forskargrupp.

2001 blev Karl Franklin docent i invärtesmedicin. Han utbildade sig till kirurg, och blev docent i kirurgi 2015.

Karl Franklin