Publicerad: 2022-03-09

Tabita trivs med många bollar i rullning

PORTRÄTT Småbarnsmamman Tabita på Åland gillar att ha många bollar i rullning samtidigt. Genom att studera teologi på distans har hon möjlighet att växla mellan familj, arbete, fritidsintressen och sina studier. Inte sällan inom loppet av en och samma dag.

Text: Linn Stolt Hansson
Bild: Cornelia Jönsson

Varför sökte du in till teologprogrammet?

– Jag har redan pluggat teologi i tre år, som passion och hobby. Med mitt intresse för de ämnen som behandlas i teologiutbildningen blev det en naturlig övergång till studier på universitetet. Tidigare har jag varit egenföretagare i sju år, men nu är jag sugen på ett “vanligt” jobb, att få träffa arbetskamrater och jobba med människor inom kyrkan.

Distansutbildning gjorde det möjligt för Tabita att följa sin dröm

Tabita tog steget att uppfylla sin dröm genom att börja plugga teologi på distans via Umeå universitet. Nu kombinerar hon småbarnslivet med studierna, och älskar det.

Hur fungerar det att läsa utbildningen på distans?

– Det har funkat jättebra. Jag är redan väldigt intresserad av ämnet, så det kräver inte ens disciplin. Plattformen för utbildningen är strukturerad och det är enkelt att förstå hur jag ska navigera mig och få tillgång till information. Det märks att det är en distansutbildning och att den är väl genomtänkt. Jag är också trygg med datorer och det har varit till en enorm fördel.

Vad har du hunnit med på utbildningen så här långt?

– Våra kurser sträcker sig under en månad där vi läser olika teman, sedan bygger man kurserna på varandra. Vi har studerat olika religioner, kyrkohistoria och uppbyggnad, religionspsykologi och vad bibeln är för något. Men det finns mycket kvar att lära under de här åren.

Varför valde du att plugga på distans?

– Jag är i en situation i livet där jag varken kan eller vill flytta, och då är det en gåva att kunna ta del av utbildningen hemifrån. Befinner man sig i samma situation som jag gör, det vill säga att man vill fördjupa sig i det faktiska studiematerialet men inte längtar så mycket efter studentlivet i sig, då är det här en bra möjlighet. Då rekommenderar jag verkligen att plugga på distans.

Har du upplevt något problem med att plugga på distans?

– Faktiskt inte. Jag trodde att det skulle bli problem med leveranser av låneböcker på grund av pandemin, men det har fungerat jättebra. Jag är så tacksam att det går att låna böckerna, annars hade det blivit dyrt.

Är det något du saknar med att utbildningen inte är på plats?

– Inte ännu. Jag är engagerad i kyrkan och sådana forum, så jag har faktiskt inte saknat det fysiska mötet. Hade jag däremot inte haft kyrkan så kanske jag hade saknat att träffa människor och ha någon att bolla med.

Hur får du livspusslet att gå ihop med familj, jobb och studier?

– Det är praktiskt att kunna plugga hemma, men det kan också bli kaotiskt att kombinera studierna med barn, arbete och familjeliv. Som småbarnsmamma behöver jag arbeta lite extra för att vardagen ska gå ihop. Men jag har fyra timmar effektiv kvalitetstid som jag ägnar åt mina studier varje dag. Den tiden tar jag tillvara på.

– Att bara ha studier skulle vara jättetråkigt, det skulle jag inte klara av. Jag gillar att ha en miljon trådar samtidigt och jag är duktig på att veta när jag ska göra vad. Jag behöver många bollar i luften för att fungera och må bra, det gör livet fylligt. Vi har bara en stund på jorden, så det gäller att passa på.

Vad drömmer du om att dina studier leder till?

– Jag planerar att läsa vidare till en magisterexamen i Åbo. Efter det har jag inget tydligt mål, men jag har riktningar. Att jobba inom kyrkan som präst eller åka runt med församlingen är en av riktningarna. Men sedan tycker jag även om att skriva och fördjupa mig i olika ämnen, därför är det inte uteslutet att jag väljer att doktorera. Eller så besitter jag bara den här enorma kunskapen som utbildningen gett mig och kan nyttja den i en annan arbetsroll. Det finns en rad öppna dörrar, så får vi se vilken jag kliver igenom. Men jag drömmer om att få jobba med människor.

Fakta om Tabita Nordberg

Namn: Tabita Nordberg
Bor: På Åland
Läser: Teologprogrammet – kandidatutbildning, 100 %
Familj: Man, två barn och två marsvin
Fritidsintressen: Läsa böcker om djup psykologi, mystik och spirituell andlig litteratur. Även vara ute i skogen och att umgås med familj och vänner.