Publicerad: 2023-06-16

Terminens ros till uppskattad och engagerad universitetslektor

PORTRÄTT Roman A´roch arbetar som adjungerad universitetslektor på Läkarprogrammets termin 7 där han undervisar i anestesi och intensivvård. Nu har han tilldelats Terminens Ros av läkarstudenterna för sitt inspirerande och engagerande sätt att undervisa och bemöta studenterna.

Text: Heléne Andersson
Bild: Heléne Andersson

Grattis till terminens ros! Vad betyder den för dig?

– Den blir ett bevis på att jag har lyckats med att inspirera studenterna och det gör mig mycket glad.

Hur kom det sig att du började med undervisning?

– Jag har alltid tyckt att det är roligt att förmedla kunskap och att inspirera andra. Efter att ha varit studierektor på anestesin och efter att ha disputerat kändes det naturligt att fortsätta med undervisningen.

Vad tycker du är viktigt i din roll som lärare när du möter studenterna?

– Att möta dem med respekt och att inspirera dem i vårt fantastiska yrke

Vilken bakgrund har du? Hur hamnade du på Umeå Universitet?

– Jag är född, uppvuxen och utbildad i Bratislava, tidigare Tjeckoslovakien. Som utbytesstudent via IFMSA träffade jag en trevlig finlandssvensk läkarkandidat i Uleåborg. Hon blev min livspartner och jag flyttade till Vasa 1987. Eftersom finskan var ett svårt språk att lära sig och Umeå låg så nära Vasa valde jag att göra min tjänstgöring på universitetssjukhus i Umeå 1993. I januari 1995 flyttade hela familjen till Umeå då jag erbjöds jobb på anestesikliniken.

När du inte undervisar arbetar du som överläkare på AnIVA. Vad är de största utmaningarna med ditt jobb?

– Det roliga, men samtidigt det som är utmanande är vår patientklientel. Vi har alla typ av patienter från några månaders ålder upptill 100-åringar, som alla har varierande former av sviktande organsystem. Tyvärr har den största utmaningen på senare tid varit brist på platser.

Vad är det som driver dig i ditt arbete? Vad inspireras du av?

– Att jag har möjlighet att hjälpa människor i deras svåra situation och ändra deras sjukdomsförlopp.

Vad gör du helst en ledig dag/på fritiden?

– Jag tar gärna en skogspromenad och träning med hunden

Vad ser du mest framemot 2023?

– Vi organiserar Årsmötet för Svensk Förening för Anestesi och Intensivvård i Umeå i september. Detta innebär att vi får möjligheten att visa upp Umeå från sin bästa sida med ett bra program för över tusen anestesiologer från hela Sverige.

Snabba fakta om Roman

Titel: Överläkare, Medicine doktor, adjungerad universitetslektor

Familj: Hustrun Barbro, 2 vuxna barn och hunden Elvis

Läser just nu: Daniel Kahneman: Noise

Gör mig glad: Att få umgås med mina vuxna barn eller att umgås med nära vänner. Att vara i stugan, sitta nere vid vattnet och se havsörnarna flyga förbi.

Gör mig arg: Jag blir sällan arg, men jag kan bli irriterad om studenterna inte tar sina uppgifter på allvar (tack och lov händer detta inte ofta).

Favoritfilm/serie: Being there (Välkommen Mr.Chance!)

Favoritartist: Deep Purple, Queen, Pink Floyd…

Äter helst: Rökt fisk och självklart grillat på sommaren. Till detta ett glas gott, italienskt rödvin.

Roman A'roch
Adjungerad universitetslektor