Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 18 nov, 2021

Tredje gången gillt för VAL-studenten Ingela

PORTRÄTT Ingela Granström hade två oavslutade lärarutbildningar med sig i bagaget när hon sökte och blev antagen till VAL, vidareutbildning av lärare. Då arbetade hon redan sedan ett antal år som lärare och kunde tillgodogöra sig både arbetslivserfarenhet och tidigare studier som resulterat i en kortare studietid.

Text: Ulrika Bergfors

Kan du berätta lite mer om din bakgrund, och vad som fick dig att börja studera inom VAL?

Det började redan 1994 när jag kom in på dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm, men av olika anledningar slutförde jag inte utbildningen då. Tiden gick och andra saker kom i vägen. Jag jobbade med bland annat djursjukvård i många år tills jag kom till en punkt i livet då jag ville byta riktning. Jag fick då veta att det fanns en ledig lärartjänst att söka. Så på den vägen var det. Jag fick jobbet som lärare och parallellt med det kom jag in på grundlärarprogrammet för åk F-3 vid Högskolan Dalarna. Jag började jobba och studera samma höst. Första året var tufft men det gick ändå bra. Men nästa läsår kände jag mig tvungen att avsluta studierna igen efter ungefär halva terminen.

Jag har därefter hela tiden fortsatt arbeta i skolan men det har inte känts bra att ha så pass många högskolepoäng utan att vara helt klar, samtidigt som jag verkligen har trivts med jobbet och känner att detta är något jag vill fortsätta med. Det har inte varit aktuellt att läsa utbildningar på 100 procents studietakt eftersom jag haft ett arbete och små barn att tänka på samtidigt. Men då var det faktiskt min rektor som för ett tag sen bara ”Varför söker du inte till VAL?”.

Jag kände inte till möjligheten innan hon nämnde det, så jag tog reda på mer och insåg att det var som klippt och skuret för mig. Jag sökte och blev antagen – det var jättekul! Nu kunde jag få tillgodogöra mig både arbetslivserfarenhet och tidigare studier, vilket är superbra! Jag hade räknat med att det skulle bli en längre utbildning, jag visste faktiskt inte att man kunde läsa mot en examen som man påbörjat för så länge sedan.

Hur ställde sig din arbetsgivare till ditt beslut att studera?

Det har varit positiv respons, jag har ju varit tvungen att åka iväg på kursträffar någon gång då och då men det har inte varit några problem med ledigheter. Det är ju en win-win-situation, arbetsgivaren vill ju gärna ha utbildad personal och personalen vill kunna bli fast anställd.

Hur tycker du att det har varit att studera inom VAL jämfört med tidigare lärarutbildningar?

Jag måste säga att det är ganska stor skillnad att läsa inom VAL jämfört med att läsa med ”vanliga” studenter. Dels så skiljer upplägget en del men framförallt så har alla vi som är där mer eller mindre egen erfarenhet från skolan. Det gör att våra diskussioner leder till ett helt annat meningsutbyte än med andra som haft minimalt med praktisk erfarenhet.

För mig har det varit helt fantastiskt att kunna göra det mesta helt på distans. Vi som läser har lärt känna varandra ändå.

Man omges av medstudenter som också är ens kollegor vilket jag tycker väldigt bra om! Det är så mycket som landar när man kan koppla ihop det praktiska med teorin. Även om man i många fall tycker att man har bra koll på hur man kan jobba med olika innehåll så tillkommer det insikter från lärare och medstudenter.

Hur fungerar det att kombinera studier med arbete?

Det fungerar bra, pandemin i sig har inte varit rolig men som student inom VAL har det faktiskt varit väldigt bra för min del. Jag har ganska långt att åka, förbindelserna från där jag bor är inte dom bästa. Så för mig har det varit helt fantastiskt att kunna göra det mesta helt på distans. Vi som läser har lärt känna varandra ändå, det har som jag ser det inte inverkat negativt alls. Det är egentligen fantastiskt att kunna läsa en högskoleutbildning hemifrån!

Vad ser du som största utmaningarna med studierna?

Det är tiden helt enkelt, att få saker att gå ihop. Man har andra saker i livet som inte går att sätta på paus, som familj och barn. Det rullar på hela tiden och där behöver man finnas till hands. Det är likadant med jobbet, jag behöver en inkomst och om det kör ihop sig så är det studierna som får stå tillbaka. Men oftast så går det ihop, det löser sig nästan alltid.

Jag höll på med en inlämningsuppgift senast nu under helgen, det ville sig inte riktigt med skrivandet och då blir man lite stressad. Man får försöka att alltid ligga steget före ifall det dyker upp något som man måste prioritera längre fram. Men min uppfattning är att kursansvariga för det mesta har varit förstående och förlåtande ifall man någon gång har varit lite sen med en uppgift. Det underlättar väldigt mycket och tar bort lite av pressen. Kraven på kvalitet är höga men det är samtidigt högt i tak.

Vilka fördelar ser du med en lärarexamen?

Att kunna bli fast anställd och inte behöva söka om min tjänst varje år. Att få en vettigare lön för det arbete jag gör är såklart en morot. Det handlar ju inte så mycket om själva examen, men processen att vidareutbilda sig handlar ju om att bli säkrare och säkrare i sin yrkesroll, när även teorin landar vartefter. Erfarenheten man har med sig sedan tidigare är ju jätteviktig såklart, men jag känner hela tiden att jag vill fördjupa mig. Jag känner att även när jag är klar så vore det kul att lära sig mer.

Jag fastnade verkligen för specialpedagogik. Det var så otroligt intressant och väldigt viktiga frågor även om man inte är speciallärare eller specialpedagog. Det är en stor tillgång som klasslärare att kunna utveckla sina kunskaper inom det området, så det hade jag gärna velat fortsätta med. Exakt hur vet jag inte riktigt, men det kommer ju inte bli aktuellt att läsa på heltid eftersom jag tänker fortsätta arbeta som lärare efter examen.

Vilket råd skulle du vilja ge till andra som funderar på att studera inom VAL?

Att lägga upp en bra plan för sig själv och sin tid. Det är jätteviktigt att man har stöd från sin arbetsgivare. Jag har haft det bra på så sätt att kommunen jag bor i vill ha utbildad personal, så man gör vad man kan för att hjälpa till på olika sätt. Som student och samtidigt arbetande är det ändå viktigt att verkligen göra upp en plan och hålla sig till den.

Som idag då jag har en ledig dag men det är lika bra att ta tag i saker, det kanske händer något på jobbet imorgon som jag inte kan råda över och som gör att jag inte kan studera då. Det är viktigt att inte skjuta upp saker och ha bra dialog med sin arbetsplats. Det är en enorm tillfredsställelse för varje högskolepoäng man samlarpå sig, det blir ett steg närmare för varje gång!

Foto: Joakim Aukea

Namn: Ingela Granström
Född: 1972
Bostadsort: Tjautjas, Gällivare
Arbetsplats: Tjautjasskolan
Arbetar som: Klasslärare i åk 1-3
Arbetar procent: 100 %
Påbörjade studier: Vårterminen 2020
Beräknas vara klar: Juni 2022
Har då en examen i: Lärarexamen med inriktning mot grundskolans tidigare år, 210 hp
Familj: Sambo, två barn som går i låg- respektive mellanstadiet och en jämthund

Foto: Joakim Aukea

Fakta om VAL

Vidareutbildning av lärare, VAL, är en kompletterande lärarutbildning som vänder sig till dig som jobbar som förskollärare eller lärare men saknar examen.

I VAL studerar du samtidigt som du arbetar i skolan eller förskolan. Studietiden beror på avsedd examen, tidigare studier och lärarerfarenhet. VAL antar studerande inför både höst- och vårterminen.

Läs mer om VAL på Lärarutbildning.nu