Publicerad: 2018-10-22

Umeå universitet mötte Carina Bergfeldt

PORTRÄTT Från Skaraborgs läns tidning i Götene till SVT och bevakning av maktens korridorer i Washington. Med den resan startar Umeå universitet möter som denna gång gästades av Carina Bergfeldt, SVT-korrespondent i USA, som i helgen även utses till hedersdoktor vid Umeå universitet.

Bild: Mattis Pettersson

Hon börjar med att berätta om hur hon som 13-åring kaxigt gick upp till lokalredaktionen i Götene och berättade att hon ville bli journalist. Hon fick direkt uppdraget att bevaka en konsert med Cindy Peters i Missionskyrkan. Redaktören ansåg dock att texten var det värsta han hade läst. Och där tog Carina Bergfeldts journalistdrömmar abrupt slut.

– Det tog tio år att fundera över vad jag skulle göra, för jag kunde uppenbarligen inte skriva. Jag hade missförstått alltihop. Men när jag läste internationella relationer på universitetet och skrev en uppsats så fick jag kritik av min handledare för att jag skrev som en journalist och inte som en akademiker. Och på den vägen är det. Men det har tagit lång tid för mig att våga tro på att jag har ett sätt att berätta som tilltalar, säger Carina Bergfeldt.

Nu befinner sig Carina Bergfeldt mitt i händelsernas centrum i Washington och hon beskriver hur hennes arbetsdag ser ut med bevakning av Donald Trump på twitter, vad de olika TV-bolagen berättar om honom och vad tidningarna skriver.

Carina Bergfeldt beskriver läget för demokratin i USA som väldigt problematiskt. Bara det att ungefär 55 procent av de röstberättigade i det kommande mellanårsvalet inte kommer att rösta utgör ett problem för demokratin. Dessutom ifrågasätts pressfriheten, medierna tappar i förtroende, liksom rättssystemet, vilket gör att situationen inte är optimal för den amerikanska demokratin.

Hon anser att läget för demokratin i USA ger en del för Sverige att lära sig av. Det handlar bland annat om vaksamhet när det gäller risk för rysk inblandning, men också om vaksamhet när det gäller mediernas bevakning. Hon nämner bland annat valrörelsen i USA där Donald Trump blev en klickraket på internet.

– Han sa otroliga saker hela tiden, han var karismatisk och han ägde scenen. Det var både roligt att läsa om Trump och att berätta om honom. Och det är något vi kanske nu har lärt oss något av. Samtidigt kan vi inte välja att undvika att berätta om Trump, eftersom det ger en felaktig bevakning där vi låter grodor och märkliga uttalanden passera och stå oemotsagda, säger Carina Bergfeldt.

Donald Trumps politik får också konsekvenser för Sverige, bland annat genom de ståltullar som nu sätts upp i USA. Men det är ett minst lika stort bekymmer för USA som för Sverige.

– Man ska komma ihåg att svenska företag skapar ungefär 360 000 arbetstillfällen i USA. Det ger Sverige stora möjligheter att faktiskt berätta för USA att handelshinder inte bara skapar problem för oss utan även för USA, säger Carina Bergfeldt.

Du har vunnit Stora journalistpriset och även andra priser. Hur känns det nu att även ha blivit hedersdoktor vid Umeå universitet?
– Jag är stolt jag är rörd. När jag först fick mejlet om detta trodde jag att det var ett hittepå, att någon försökte blåsa mig. Sen blev jag förstås glad och nu när jag är här känns det både roligt och surrealistiskt, säger Carina Bergfeldt.

Se en intervju med Carina Bergfeldt efter Umeå universitet möter

Carina Bergfeldt utnämnd till hedersdoktor

Ola Nilsson intervjuar nya hedersdoktorn Carina Bergfeldt den 19 oktober 2018 i samband med evenemanget Umeå universitet möter.

Se evenemanget Umeå universitet möter i efterhand

Umeå universitet möter Carina Bergfeldt

Inspelning av Umeå universitet möter med en panel bestående av Artem Shiryaev vid Utrikespolitiska föreningen, Carina Bergfeldt, hedersdoktor vid Umeå universitet och SVT-korrespondent i USA, Magnus Blomgren, universitetslektor i statsvetenskap, och Max Emanuelsson student i medie- och kommunikationsvetenskap. Moderator är Karina Folkesson.

Text: Mattias Grundström Mitz