Var med och skapa historia

Umeå universitet fokuserar på demokrati under 2018. Ett av delprojekten är Sidan 68; som samlar forskning, bilder, berättelser och annat intressant material som belyser vad som hände vid Umeå universitet för 50 år sedan, under åren kring 1968, och hur det har påverkat och påverkar oss.

Bidra med din historia

Personal vid Umeå universitet, studenter och allmänhet inbjuds härmed att bidra med material under hela året – och spännvidden kan vara i princip hur stor som helst. Foto, film, forskningsrapporter, betraktelser, konst, artiklar, ljudinspelningar med mera är hjärtligt välkomna. Redaktionen modererar innehållet och hittar en plats för allt som inte är kränkande, olagligt eller uppenbart olämpligt på annat sätt. Kommunikationsenheten beställer och producerar också en del av materialet på webbplatsen.

Teman för Sidan 68

Sidan 68 är indelad i teman under året, som startar med Kvinnokamp i mars. Därefter ligger temat kvar, även när ett nytt tema tillkommer. Man kan alltså fortsätta att bygga på med och ta del av material under hela året.

• Kvinnokamp
  • Uppror!
  • Regionalpolitik
  • Kultur
  • Jämlikhet och demokrati

Var med och berätta historien om Umeå universitet och arvet efter 1968! Hör av dig till mig med idéer, frågor och material.

Vänliga hälsningar,
Jessica Larsson Svanlund