Livsmedelsval och portionsstorlekar för barn i 7-årsåldern

Uppdragsgivare

Detta är ett uppdrag via NorthPop https://www.northpop.se/ NorthPop är en populationsbaserad studie som har till syfte att undersöka frisk- och riskfaktorer för barns hälsa.

Beskrivning av uppdraget

Uppdraget är att utföra en kartläggning av livsmedelsval genom en matdagbok och visa på livsmedelsgrupper som är vanliga eller mindre vanliga samt portionsmängder för barn i 7-årsåldern. Uppdraget kan utföras i en eller två skolklasser, förslagsvis är studenten tillgänglig vid måltider under skoltid för att svara på frågor från eleverna. Matdagboken kan framställas med illustrationer och foton för att på så sätt hjälpa med bedömning av portionsstorlek. Matdagboken följer med eleven hem där måltider noteras med stöd av vårdnadshavare. Två vardagar och en helgdag noteras i matdagboken.

Uppdraget riktar sig till

• Uppdraget riktar sig främst till studenter på magister/masternivå.
  • Uppdraget passar bäst för studenter som genomgått dietistprogrammet eller kostvetarprogrammet.

Uppdraget är aktuellt

Uppdraget är aktuellt under vt 2023.

Kontaktperson och kontaktuppgifter

Kontaktperson: Elisabeth Stoltz Sjöström