Uppsatsförslag - Hur ser en bra och näringsriktig glutenfri kostbehandling ut vid celiaki, och vad kostar den per månad?

Svenska Celiakiförbundet arbetar för att alla med celiaki ska få leva på samma villkor som andra. Finaniserar svensk celiakiforskning genom Celiakifonden sedan 2007. Under 2020 genomförde vi en större Sifo-undersökning i samarbete med 3 forskare som visar på att det finns en stor mängd utmaningar och problem för den som har celiaki idag.

Beskrivning av uppdraget

Glutenfri kost är bland de dyraste allergenfria kostbehandlingarna, och det är inte helt lätt att få till en varierad och näringsriktig kost då många livsmedel måste undvikas. Men det har inte gjorts några större ansträngningar för att få veta vad personer med celiaki äter, vad de borde äta, och hur mycket dyrare den glutenfria kostbehandlingen faktiskt är, och behöver vara.

Personer som har en lägre inkomst, men höga merkostnader för den glutenfria kosten, har svårt att äta en varierad och näringsriktig glutenfri kost, och får nöja sig med det de har råd till, vilket är de billigare glutenfria produkterna som ofta har sämre näringsinnehåll.

De personer med celiaki som ansöker om ekonomiskt stöd från kommunen eller Försäkringskassan får visa upp vilka utgifter de har normalt, för att sedan kunna ansöka om bidrag. Det finns en farhåga att de som inte har mycket pengar dessvärre inte råd har med näringsriktiga glutenfria produkter, och att de får bidrag för att fortsätta äta en glutenfri kost som inte är bra.

Det skulle behövas ett schablonbelopp för en varierad och näringsriktig glutenfri kost som passar personer med celiaki, som kan användas dels av regionerna när de ska göra beräkningar av stödet till barn och vuxna, men också av den som behöver ekonomiskt stöd från kommunen eller Försäkringskassan, så att de har råd att äta en varierad och näringsriktig kost.

Därför vill Svenska Celiakiförbundet bidra med stöd, underlag, och en medlemsbas på över 17 000 medlemmar för exempelvis enkätundersökningar, för att få en förståelse för den verkliga merkostnaden.

Konsumentverket menar att en del av merkostnaden är ca 2000 kr per år, men att detta inte är hela merkostnaden. Regionerna subventionerar i dagsläget glutenfri kost till barn med celiaki som inte fyllt 16, men värdet på subventionen varierar kraftigt mellan regionerna, från några hundralappar per år till några tusen kronor per år.

Utifrån de officiella uppgifter som finns har Svenska Celiakiförbundet kommit fram till att merkostnaden är minst 5000 för barn och minst 8000 för vuxna per år. Det motsvarar en merkostnad på ca 25% jämfört med ”normalkost”.

I Norge ersätter samtidigt staten en merkostnad för barn på drygt 12 000 norska kr per år, detta trots att livsmedelspriserna endast är ca 30% högre än i Sverige.

Uppdraget riktar sig till

Uppdraget lämpar sig både för grundläggande och avancerad nivå. Det finns inte något stort samlat material att utgå ifrån, så en del eget arbete krävs. Det går även att fördjupa uppsatsen genom att titta på om/hur det skiljer sig för män och kvinnor, barn och vuxna.

Uppdraget är aktuellt

Under hela 2023 och eventuellt längre.

Kontaktperson och kontaktuppgifter

Linus Engqvist Richert, ombudsman på Svenska Celiakiförbundet