För dig med pedagogiskt stöd

Du som har en varaktig funktionsnedsättning kan få stöd för att kunna studera på lika villkor, så som mentorsstöd, förlängd skrivtid eller för att få använda dator vid skriftlig examination. Du behöver göra en ansökan och få ett besked för att få stöd.

Det finns ingen sista ansökningsdag eller särskilda ansökningsperioder, men ju tidigare du skickar in din ansökan desto tidigare i utbildningen kan du få stöd.

Därför rekommenderar vi att du ansöker när du antagits och tackat ja till utbildningen, eller så snart som möjligt om du redan påbörjat studierna.

Här kan du läsa mer och hitta ansökan

När du fått beslut om pedagogiskt stöd

Skicka ditt besked till kontaktpersonen för studenter med riktat studentstöd  vid Institutionen för språkstudier, antingen via post eller e-mail eller kom och visa upp det. Du behöver inte skicka ditt beslut till lärare eller annan personal vid institutionen. När du skickar e-post till Umeå universitet innebär det att universitetet behandlar dina personuppgifter.

Läs mer om behandling av personuppgifter

Kontaktperson för studenter med pedagogiskt stöd

Gisela Taube Lyxzén, studievägledare

Om du läser en kurs på campus i Umeå

Anmäl dig till salstentor i god tid innan tentamen

Du kan anmäla dig till tentamen redan första dagen på delkursen/momentet. Du anmäler dig via Ladok för studenter.

Välj ”Inloggning via ditt lärosäte” och sen ”Umeå universitet” och sen ”Examinationstillfällen”.

Kontakta institutionens tentamensbokare

Skicka ett mejl till amanuenser.sprak@umu.se för att meddela att du har stöd du vill utnyttja. Du behöver inte beskriva ditt stöd men du måste inför varje tentamen beställa stödet. Är det något stöd du inte vill utnyttja vid någon tentamen måste du ange det. Det kan till exempel handla om att du har rätt att tentera i enskilt rum men inte vill det vid någon tentamen.

Håll när kontakt med lärarna

Håll när kontakt med lärarna när det gäller stöd som till exempel längre tid vid hemtentamen, inlämning av enskilda uppgifter, extra stöd, eller att få material i förväg. Läraren har informerats att du fått besked om stöd av kontaktpersonen för riktat studentstöd vid språkstudier men du måste själv ändå kommunicera med läraren om ditt behov.

Anpassad kurslitteratur

Om du är i behov av inläst kurslitteratur vänder du dig direkt till Universitetsbiblioteket som beslutar om tillgång till inläst kurslitteratur eller kurslitteratur i annat anpassat format. Kontakta och boka tid via universitetsbibliotekets webbsida:
Läs och skrivstöd

Om du läser en distanskurs

Håll när kontakt med lärarna

Anpassad kurslitteratur