Kursutvärdering Att undervisa i förskolan (VFU)

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i förskolan (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE304
Kursens lärare: Agneta Malmedal, Anders Råde, Maria Lindahl, Anna Norberg, Stina Johnsson
Kursperiod: 231121 - 240114
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240312
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: Information saknas.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Alla studenter utom en anser att de att de i hög grad och i mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Kursens digitala campusförlagda dagar före och efter VFU ses av alla utom en i hög grad och i mycket hög grad varit relevanta och bidragit till lärandet. Med utgångspunkt i kursens fsr anses examinationsformerna varit relevanta. Kursens kravnivåer anses varit höga och mycket höga av alla utom av en som anser dem varit låga. VFU-kursens innehåll anses i mycket hög grad och hög grad bidragit till det egna lärandet och utveckling av den kommande professionen. VFU-handledaren upplevs bidragit till utveckling och lärande i mycket hög och hög grad av alla utom av två som anser detta skett i låg och mycket låg grad. Det finns kommentarer som uttrycker att handledaren varit ett bra stöd men också önskemål att hen kunnat vara ett större stöd.

Det digitala VFU-besöket och trepartssamtalet via zoom tillsammans med universitetsläraren upplevs ha bidragit till utveckling och lärande i mycket hög och hög grad. Den digitala tekniken som använts vid VFU-besök har i vissa fall inte fungerat tillfredsställande för att kunna göra rättvisande bedömningar av studenters insatser. Tillfälliga lösningar fick hittas på/antas i stunden av besökande universitetslärare, handledare och student.

Kommentarer från studenter:

Kursen upplevs givande och lärorik då man fått omsätta teoretiska kunskaper i praktiken och fått öva på förskollärarens ledarskap. Det finns kommentarer som anger att innehåll och uppgifter ses lärorika och lagom till antal men även att det varit många uppgifter. Uppgifterna ligger till grund för att praktisera det pedagogiska arbetet i förskolan och för att kunna uppnå kursens fsr och kommer därför inte att minskas.

Önskemål finns att det ska finnas mer tid/dagar för att skriva den avslutande VFU-rapporten vilket inte är möjligt. Vi uppmanar studenter att börja i tid och skriva löpande under kursens gång och nyttja de 10 timmar/vecka som finns till förfogande för arbete med kursuppgifter utöver arbetet i barngrupp.

Det finns önskemål att kursen ska ha fler zoomträffar där man kan träffa lärare och diskutera VFU-frågor. Under kursens gång har två zoomträffar erbjudits för frågor och reflektion. Vid första tillfället kom ingen student och vid andra tillfället kom endast två studenter. Vi lärare kommer fortsätta erbjuda zoomträffar för reflektion och frågor under kursens gång och hoppas då att fler studenter nyttjar dessa tillfällen.

Det finns flera kommentarer om att VFU-kursen inte bör genomför under julperioden eftersom det upplevts varit rörigt med mycket sjukdomar, ledigheter och frånvaro hos både barn och pedagoger på förskolan. VFU-kursens placering på terminen är något lärare inte kan påverka då detta är något som styrs centralt av Lärarhögskolan.

Det finns kommentarer som anger att fysiska VFU-besök hade varit önskvärt. Inom ramen för förskollärarprogrammets distansutbildning kommer även fortsättningsvis digitala VFU-besök genomföras i denna kurs.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar

För att säkerställa likvärdighet och rättssäker bedömning och examination vid digitala VFU-besök och trepartssamtal behöver olika former för användning av digitala verktyg och teknik ses över.

Studenternas råd till kommande kursdeltagare:

• Följ studieguiden och planera dina veckor. Ha det kul och var öppen för du lär dig så mycket det är på VFU du lär dig mest.

• Planera in alla tillfällen och skriv ner allting som ska göras så man har bättre koll på det.

• Försök att komma i gång med planeringar och uppgifter så fort du har lärt känna barnen på förskolan.

• Få inte panik första gången man ser uppgifterna. Sitt i lugn och ro och läs en uppgift i taget. Planera tidigt med VFU-handledaren om hur ni ska lägga upp allt.

• Börja med VFUrapporten i tid, skriv i den löpande under VFU:n vilket gjorde att det gick fort att bara sammanställa den i slutet.

• Ha kul! Kom ihåg att du är en elev och det är meningen att du ska få möjlighet att göra alla uppgifter OCH lära dig någonting samtidigt.

• Ta det lugnt och njut av att få vara ute och träffa underbara barn och andra förskollärare. Var inte rädd att säga till om något känns fel på din VFU.

• Ta vara på tiden och var inte så självkritisk. Våga stå upp för om det är någonting ni tycker är konstigt och ställ många frågor.

• Ta mycket egna initiativ och var inte rädd för att de andra pedagogerna ska tycka ni tar för mycket plats. Ni är där för att ta plats, prova på och ta initiativ!
Senast uppdaterad: 2024-03-12