Kursutvärdering Att undervisa i förskolan (VFU)

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i förskolan (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE304
Kursens lärare: Agneta Malmedal, Anders Råde, Maria Lindahl, Maria Forsgren Hellberg, Maria Papakosma
Kursperiod: 230418 - 230604
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230627
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 28/19 (68% svar)

1. Sammanfattning:

Alla studenter utom en anser att de att de i hög grad och i mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Med utgångspunkt i kursens fsr anser majoriteten av studenter att examinationsformerna och kursens campusförlagda dagar före och efter VFU i hög grad och i mycket hög grad varit relevanta och bidragit till lärandet. Kursens kravnivåer anses varit höga och mycket höga av alla utom tre som anser dem varit låga. VFU-kursens innehåll anses i mycket hög grad och hög grad bidragit till det egna lärandet och utveckling av den kommande professionen. VFU-handledaren upplevs i mycket hög och hög grad bidragit till utveckling och lärande av alla förutom av en som anser detta skett i mycket låg grad. Trepartssamtalet upplevs bidragit till utveckling och lärande i mycket hög och hög grad förutom av två som anser det bidragit i låg grad. Kursens organisation och förmedlandet av information, schema, e-post, studieguide, kurssida etc. anses fungerat bra av alla.

Det finns flera kommentarer om att kursen dess innehåll, upplägg och uppgifter upplevts roliga, lärorika och att inga förändringar av detta bör göras. Kommentarer finns om att det varit lagom med uppgifter och att de varit bra och relevanta för kursen samt någon kommentar om att det varit många uppgifter. Utifrån tidigare termins kursutvärdering framkom önskemål om zoomträffar för reflektion och frågor under kursens gång vilket erbjudits och upplevts positivt. Det finns kommentarer om att de förberedande campusförlagda dagarna innan VFU varit bra och önskemål samt att ha mer tid/dagar för att skriva VFU-rapport och förbereda den avslutande redovisning. efter avslutad VFU på förskolan.

Studenternas råd till kommande kursdeltagare:
Det kommer att gå bra stressa inte, gör tidigt upp en plan med din handledare kring kursens uppgifter och kom förberedd till handledningssamtal. Börja med uppgifterna tex de planerade undervisningarna och VFU-rapporten i tid och glöm inte att skriva loggbok. Nyttja dina 2 timmar/dag som du har till planering, reflektion osv. Förbered er på en intensiv men kul period, ta vara på tiden. Ta för er och passa på att prova allt, njut av tiden med barnen.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar

Fortsätta erbjuda zoomträffar för reflektion och frågor under kursens gång.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

I utvärderingen finns kommentarer om att kursen innehåller mycket uppgifter. Uppgifterna är till för att lägga grund för det pedagogiska arbetet i förskolan och för att kunna uppnå kursens fsr och kommer därför inte att minskas.

Önskemål finns att efter avslutad VFU på förskolan få mer tid/dagar för att skriva VFU-rapport och förbereda den avslutande redovisning vilket inte är möjligt då VFU-kursens dagar för VFU på förskolan och VFU- campusdagar styrs centralt av Lärarhögskolan. Vi uppmanar studenter att nyttja de 10 timmar/vecka som finns till förfogande för arbete med kursuppgifter utöver arbetet i barngrupp.

Senast uppdaterad: 2023-09-11