Kursutvärdering Förskollärare som profession (UK)

Utvärderingen avser kursen Förskollärare som profession (Distans) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE183
Kursens lärare: TUV: Helena Rosqvist (kursansvarig), Anna Olausson, Anders Råde.
Juridiska institutionen: Sara Lyrenäs
Kursperiod: 230116 - 230208
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230307
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 39/22 (56% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna anser i hög och mycket hög grad att de har uppnått kursens förväntade studieresultat (fsr). Studenter skattar kursens relevans för sin framtida yrkesroll i hög (23%) resp i mycket hög grad (77%). Kursens digitala undervisningsformer, innehåll och examinationer anses i hög och mycket hög grad bidragit till studenternas lärande. Studenterna är huvudsakligen positiva till kursens campusförlagda dagar och anser att aktiviteterna, undervisningen och examinationerna gynnat deras lärande. Kurslitteratur och arbetet i grupp anses av 90% av studenterna ha bidragit till deras lärande.

2. Lärarens/lärarnas kommentarer och förslag till förändringar:

Information och god framförhållning är av vikt för att studenter ska ha möjlighet att planera sina studier och eventuella resor till Umeå. Kurssajten med allmän information om kursen bör öppnas senast 1 månad före kursstart.

Tid för omprov bör styras upp tydligare och läggas in i schemat i TimeEdit.

Kursens lärare upplever att lärartäthet är viktigt och har som ambition att i möjligaste mån ansvara för varsin grupp studenter i syfte att få bättre koll på grupperna och exempelvis examinationer.

Fråga-lärare tid bör erbjudas 1 gång/vecka även i fortsättningen. Studenterna ska uppmuntras att hjälpas åt och spara på kursrelaterade frågor till denna tid.

Om workshop empatiskt ledarskap med dockor ingår i kursen behövs mer tid i schemat till genomförande.

Besöket från fackförbundet, Sveriges Lärare var uppskattat men inför kommande kurstillfälle bör tid planeras in för träff under lektionstid.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Vårintaget på förskollärarutbildningen vid Umeå universitet genomförs på distans med fysiska träffar på campus. Studenter förväntas delta i undervisning och examinationer som genomförs dagtid.

4. Studenters råd till studenter som ska genomföra kursen framöver

• Planera dina studier och läs på i god tid.
  • Följ studieguiden
  • Få inte panik över alla uppgifter som rullar in, många uppgifter och väldigt roliga och man lär sig så mycket tillsammans
  • Var förberedd inför grupparbete. Ta ditt ansvar att läsa litteraturen. För anteckningar medan du läser. Fråga dina klasskamrater om du inte förstår något. Våga känna att det kan kännas svårt ibland och kom ihåg at du inte är ensam
  • Bra planering av inläsningen av litteratur, känns mycket först, men om du delar in avsnitten och läser en del varje dag går det bra + antecknar, det är väldigt viktigt.
  • Det känns mycket från början, men kursen är väl organiserad och allt kommer steg för steg – allt löser sig med tiden
Senast uppdaterad: 2023-09-11