Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE338
Kursens lärare: Helena Rosqvist, Anders Råde, Anna Norberg, Maria Forsgren Hellberg, Maria Viksten
Kursperiod: 230913 - 231030
Utvärderingens sammanställningsdatum: 231123
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 35/10 (29% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Även om svarsfrekvensen är låg (29%) så får resultaten antas ge en indikation på hur studenterna upplever kursen.

Studenter anser att de har uppnått kursens förväntade studieresultat i hög och mycket hög grad. Med utgångspunkt i den kommande professionen har studenterna värderat att kursens innehåll bidragit i övervägande mycket hög grad. Studenter anser att de har tillämpat teorier och kunskaper från tidigare kurser i hög och mycket hög grad, deras arbetsinsats anses av de flesta har varit mycket hög och examinationsformerna bedöms relevanta.

Av studenters kommentarer framgår det att de uppskattar den del av kurser dom genomförs förskoleklass (5 dagar), arbete med ett tema/projekt tillsammans med förskolebarn och att planera och genomföra ett samtal med vårdnadshavare.

Det framgår att de flesta är nöjda med placering, handledning och trepartssamtal men det finns även synpunkter på behov av förtydliganden gentemot mottagande parter gällande tid för handledning, innehåll under självständiga dagar samt vikten av att ge studenter förutsättningar att fördjupa sina kunskaper och erfarenheter gällande förskollärares mångfacetterade uppdrag och ansvar. Några studenter som placerades på övningsförskolor utanför Umeå uttrycker visst missnöje gällande placering medan andra har upplevt det lärorikt.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Tydlighet är eftersträvansvärt och lärare behöver se över underlag och information samt informationskanaler som handledare får möjlighet att ta del av. Detta i syfte att mottagande parter får likvärdig information och att studenter får så likvärdiga förutsättningar som möjligt under sin VFU.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Gällande VFU-placering kan studenter bli placerad i en annan kommun än Umeå. Lärarhögskolan ansvarar för placeringarna som sker slumpmässigt för att fylla de utbildningsplatser som finns inom de respektive kommuner som tillhör Umu:s avtalsområde.

Senast uppdaterad: 2024-04-04