Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE287
Kursens lärare: Anders Råde, Maria Lindahl, Carina Hjelmér, Agneta Malmedal, Anna Olausson
Kursperiod: 220829 - 220928
Utvärderingens sammanställningsdatum: 221115
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 34/9 (26% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Ca 90% av de svarande ansåg sig i hög eller mycket hög grad ha uppnått kursens förväntade studieresultat (FSR) medan 11% ansåg sig ha gjort det i låg grad. När det gällde de campusförlagda dagarnas betydelse för detta svarade 67% att de bidragit i hög grad och 33% att de gjort det i låg grad. 78% ansåg att examinationsformerna i hög eller mycket hög grad varit relevanta utifrån kursens FSR och 22% menade att de varit det i låg grad. Kursens kravnivåer upplevdes av 89% som höga eller mycket höga medan 11% upplevde dem som låga. 11% tyckte att kursens organisation och information fungerat mindre bra, 89% menade att den fungerat bra eller mycket bra. Samtliga svarande menade att VFU-handledaren i hög eller mycket hög grad bidragit till det egna lärandet, när det gällde trepartssamtalet menade 89% att det i hög eller mycket hög grad bidragit till det egna lärandet medan 11% menade att det gjort det i låg grad.
Av kommentarer gällande vad som bör förändras respektive vara kvar i kursen framgår tydligt att den av några studenter har upplevts som väl krävande och av andra som intressant och utvecklande. Några förslag finns om att dra ner på antalet uppgifter medan några har uttryckt sig uppskattande om alla delar i kursen.
Vissa delar av bedömningsunderlaget har upplevts som otydliga.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Bedömningsunderlaget har använts för första gången i denna kurs och behöver ses över och revideras.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Kursen ligger på avancerad nivå och kommer därmed även fortsättningsvis att ställa höga krav på studenterna när det gäller antalet uppgifter och innehållet i dem.

Senast uppdaterad: 2023-03-01