Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE287
Kursens lärare: Anders Råde, Anna Olausson
Kursperiod: 220117 - 220217
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220307
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 14/7 (50% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

De studenter som svarat anser till 100% att de i hög eller mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Lika många anser att examinationsformerna varit i hög eller mycket hög grad relevanta för detta. 86% av de svarande anser att de campusförlagda delarna av kursen i hög eller mycket hög grad bidrog till deras lärande medan 14% uppger att de gjorde det i låg grad. Samtliga svarande menar att såväl VFU-handledare som trepartssamtal i hög eller mycket hög grad bidragit till deras lärande. Frågan om hur studenterna upplevt kursens kravnivåer har, av okänd anledning, kommit med två gånger och fått lite olika svar. Första gången frågan ställs svarar 86% att de upplevt kraven som höga och 14% att kraven var låga. Andra gången har den fått svaret av 71% av de svarande att kursen upplevdes ha höga krav medan 14% upplevde kraven som mycket höga och lika många svarat att kraven var låga. Kursens organisation och information har av de svarande bedömts som bra eller mycket bra.

Några kommentarer:

• En tydlig relation mellan kursens FSR och uppgifter gjorde att det klart framgick vad som krävdes för att uppnå FSR:en. Har upplevts som kursens ”röda tråd”.
  • Kursens första seminarium på campus med presentationer av och diskussioner kring VFU-förskolornas kvalitetsrapporter var uppskattade som ett sätt att snabbt lära känna förskolan och det arbete som gjordes där.
  • Den sista dagens redovisningar av de kvalitetsutvecklande arbeten som planerats uppskattades som ett värdefullt sätt att få ta del av andras arbeten och erfarenheter.
  • Någon har också skrivit uppskattande om uppgiften att genomföra ett samtal med vårdnadshavare.

Någon kommentar finns om att man upplevde stress av att uppgifterna var många. Studieguiden har fått omdömet ”lite otydlig” och ”jättebra”

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Önskemål om att få snabbare besked om betyg på uppgifterna kommer absolut att tillgodoses i och med att kursansvarig får mer erfarenhet av och kunskap om lärplattformen canvas.
De senaste terminerna har det framförts önskemål om att få genomföra samtal med vårdnadshavare tidigare än under denna, den sista, VFU-kursen. Det önskemålet har nu tillgodosetts fr.o.m. VFU 3 ht- 21 så uppgiften i denna kurs kommer fr.o.m. ht -22 att utvecklas och tydligare kopplas till vetenskap och beprövad erfarenhet.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2023-03-01