Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (avancerad nivå)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (avancerad nivå) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE287
Kursens lärare: Maria Lindahl, Anders Råde, Anna Olausson
Kursperiod: 230116 - 230215
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230306
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 23/10 (43% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Samtliga svarande uppger att de i hög eller mycket hög grad tycker sig ha nått kursens förväntade studieresultat (fsr) och alla menar också att kursens examinationsformer varit relevanta för detta. De campusförlagda delarna av kursen uppges av 80% ha bidragit i hög grad till det egna lärandet (gäller speciellt de två avslutande dagarna med redovisningar) medan 20% menar att de gjort det i låg grad. Kursens kravnivåer upplevs av samtliga som höga eller mycket höga och organisation och information upplevs ha fungerat bra eller mycket bra. Upplevelsen av VFU-handledarens bidrag till lärandet uppges mestadels till i hög grad eller i mycket hög grad. Någon har dock gett en utförlig kommentar som beskriver en upplevelse av en handledare utan tid för uppdraget. Trepartssamtalet upplevs av samtliga har bidragit till det egna lärandet i hög eller mycket hög grad.

Som kommentarer om förändringar i kursen föreslår flera svarande att den gärna kunde ha varit längre, alternativt innehållit färre uppgifter. Där finns också en kommentar om att man inte tycker sig ha fått något om systematiskt kvalitetsarbete tidigare i utbildningen varför det känns nytt i denna kurs.

Den sammanlagda bilden av kursen utifrån utvärderingen är att den ställer stora krav men att den också ger stora möjligheter till egen utveckling.

2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Information saknas.

3. Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Kursens längd eller antal uppgifter kommer inte att förändras. Kommentarer om innehållet som något nytt i utbildningen ger anledning att se över detta i förskollärarprogrammet men kommer inte att innebära någon förändring i denna kurs.

Senast uppdaterad: 2023-09-11