Kursutvärdering Samhällsorientering för förskolan

Utvärderingen avser kursen Samhällsorientering för förskolan och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE260
Kursens lärare:
TUV: Annika Manni, Maria Lindahl, Helena Rosenqvist
NMD: Eva Knekta
PED: Kristina Ledman, Tord-Göran Olovsson
Kursperiod: 220829 - 221101
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230131
Form för utvärdering: 4 svarande i den digitala utvärderingen 22 deltagande i muntlig utvärdering.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 22/4 (18% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Utvärderingen visar att studenterna i hög grad tyckte att kursen har ett relevant och viktigt innehåll i relation till kursens FSR och deras utbildning i stort. De uppskattar de olika delarna i kursen och de olika externa gästföreläsarna.
De tycker att kravnivåerna varit höga och att de lagt ner mycket tid på kursen. De tycker överlag att de har fått ett bra bemötande av kursens lärare men synpunkter finns om att digital kommunikation ibland varit svår. En kritisk synpunkt är att en betygsrapportering dragit över tiden med 1 dag, detta var olyckligt men förklaras med sjukskrivning av en examinerande lärare som vi försökt lösa på bästa sätt.

Gäster och medverkan av externa aktörer vid temadagarna såsom Globala skolan, Kyrkan på Campus, m.fl. har uppskattats av de flesta och de menar också att lärarna varit engagerade. Detta är delar de absolut vill ska bevaras till vidare kurser, så även slutuppgiftens vetenskapliga utformning som uppskattades. De menar vidare att det var en bra variation av examinerande uppgifter. Studenterna menar att kursen i mycket hög grad varit relevant och bidragit till deras yrkeskunnande och att de nått kursens FSR.

Efter det första momentet gjordes en mindre utvärdering kring nytt upplägg av examination via quiz. Detta fick bra respons och ska därför behållas. Utedagen vid Nydala var också väldigt uppskattade och lyftes som ett viktigt inslag.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Kursen får i stort bra omdömen vilket gör att inga större förändringar behövs i relation till utvärderingen.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Problemet med försenad examination berodde på sjukskrivning och personalbrist, vilket inte förväntas upprepas i framtiden och därför inte leder till några förändringar.

Senast uppdaterad: 2023-03-01